Naar inhoud

Uitgaven aan zomerse vakantiereizen vlakken af in Europa

De bestedingen van Europeanen aan reizen in de zomerperiode blijven groeien. De groei van het aantal boekingen vlakt echter wel af. De verwachtte jaarlijkse groei in online bestedingen is dit jaar 5,3 procent in vergelijking met bijna 10,8 procent groei van 2015 tot 2016. In Europa komen de totale uitgaven aan online boekingen van vluchten en hotels dit jaar naar verwachting uit op zo’n 70 miljard euro, waarvan 19 miljard euro wordt besteed in de zomerperiode.

Veel interesse in cruises

Dit leert het ‘Adobe Digital Insights (ADI) 2017 Online Travel Trends Report’, een publicatie van de gelijknamige digitale dienstverlener. Er lijkt dit jaar vooral veel interesse te zijn voor cruise-vakanties. Het aantal bezoeken aan cruise-websites is bijna verdubbeld de afgelopen drie jaar. In 2017 is het aantal websitebezoeken tot nu toe al met zo’n 32 procent gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. De interesse in cruises groeit ieder jaar met 20 procent tussen januari en maart. Autoverhuurbedrijven doen het minder goed. In het eerste kwartaal is het aantal verhuurde auto’s met 14 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder.

Ideale boekingsmoment

Als het gaat om het verkrijgen van de beste vakantiedeal, blijkt uit de data dat Europese reizigers het beste 36 dagen voor de geplande vakantie een vlucht kunnen boeken, ongeacht of het gaat om een internationale vlucht of niet. Iets korter voor de reis boeken, 29 dagen van tevoren, zorgt ervoor dat een hotel voor de beste prijs kan worden geboekt.

Social op vakantie

Social media blijken een belangrijke inspiratiebron voor vakanties met een gemiddelde van 14 miljoen mentions over reizen iedere maand. De hashtags #adventure, #travel en #bucketlist blijven het populairst tijdens de vakantieperiode. De analyses van social media laten verder zien dat, naast ontspanning, het afvinken van bestemmingen op de bucketlist en het ervaren van culturen de belangrijkste redenen blijven om de wereld over te reizen. Uit data van Adobe Stock blijkt echter dat de marketeers en designers die verantwoordelijk zijn voor het creëren van de ‘vakantiebeleving’ nog altijd vooral klassieke afbeeldingen van ontspanning op stranden en in de natuur zoeken en downloaden om mensen te inspireren om te gaan reizen.

Inzet vakantietechnologie

Er is een duidelijke trend zichtbaar dat reisorganisaties nieuwe technologie inzetten om klanten te winnen. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) worden in vergelijking met een jaar eerder 13 procent vaker genoemd in de mentions over vakanties en het aantal mentions over wearables nam toe met 44 procent.

Beleving tijdens hele klantreis

“Vakanties draaien om beleving”, stelt John Watton, senior marketing director EMEA bij Adobe. “Maar marketeers moeten niet denken dat deze ervaring pas begint zodra een consument in het vliegtuig zit. De ervaring begint al vanaf het allereerste moment dat de klant in aanraking komt met het merk. Inzicht in de onderliggende trends die bepalend zijn voor de vakantiekeuzes van consumenten biedt reisorganisaties een enorme kans om marketingstrategieën en klantervaringen te ontwikkelen voor meerdere kanalen. Of het nu gaat om mobiel, online, VR-ervaringen in de winkel of wearables die consumenten mee kunnen nemen op reis. Wanneer marketeers ervaringen creëren die inspirerend en relevant zijn en bovendien aansluiten bij de wensen van hun doelgroepen binnen de verschillende touchpoints, zorgen zij er ook voor dat klanten vaker dan één keer mee op reis gaan.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie