Naar inhoud

Uitvaartverzekeraars moeten stoppen met televisiereclames

De kosten voor een uitvaart rijzen de pan uit. Ieder jaar lijken de kosten te stijgen en ook de maandelijkse uitvaartpremies worden alsmaar hoger. Een mooie uitvaart kost steeds meer en dit heeft negatieve effecten voor veel Nederlanders. De premies voor uitvaartverzekeringen zijn voor velen simpelweg onbetaalbaar geworden. Maar waarom gaan de kosten voor de uitvaartpremies eigenlijk omhoog? En kunnen die maandelijkse premies überhaupt nog dalen?

Uitvaartverzekeraars hebben jaarlijks een groot budget voor marketingcampagnes en het uitzenden van reclames op televisie. Maar wat nou als dit budget wordt verlaagd en de premies daarmee ook minder bedragen? Dit zal niet vanzelf gaan en daarom stel ik voor dat uitvaartverzekeraars moeten stoppen met hun dure marketingacties.

Net als vele andere bedrijven in verschillende sectoren hebben ook uitvaartverzekeraars veel kosten voor marketingactiviteiten. Van reclames op televisie tot spotjes op de radio, van advertenties in de krant of in tijdschriften tot aan reclame op straat: ze zijn overal. Het doel hiervan is natuurlijk om naamsbekendheid te creëren en nieuwe klanten te werven, maar het kost wel bakken met geld. Willen ze dit geld terugverdienen, dan moet dat via de kosten van de premie.

Op die manier betalen de nieuwe klanten de marketingacties waarmee zij zelf binnen zijn gehaald. Het heeft alleen de benaming ‘uitvaartpremie’ gekregen. Wordt dit probleem opgelost door reclame voor uitvaartverzekeraars af te schaffen? Dan worden de kosten voor de reclames niet meer doorberekend in de premie en kunnen deze maandelijkse kosten wellicht dalen. Maar wat zijn hier de voordelen en nadelen van?

Voordelen aan het stoppen van reclameactiviteiten door uitvaartverzekeraars

Er heerst een grote concurrentiestrijd tussen de verschillende uitvaartverzekeraars in Nederland. Uitvaartorganisaties als Yarden, Dela en Monuta maken volop reclame en hopen op deze manier de meeste aandacht te krijgen. Hoe meer aandacht ze krijgen, des te meer kans ze hebben dat mensen een verzekering gaan afsluiten. Door deze strategie worden andere uitvaartorganisaties indirect gedwongen om mee te doen aan dit marketingcircus.

Hierdoor zijn de uitvaartverzekeraars meer bezig met manieren om klanten binnen te halen, dan met het verschaffen van inhoudelijke informatie waar (potentiële) klanten iets aan hebben. Wie het hardst schreeuwt, wint. Door de marketingactiviteiten stop te zetten, kunnen verzekeraars zich weer focussen op de inhoud en kan het geld dat overblijft gestoken worden in het verlagen van de maandelijkse, hoge premies. Dit is niet alleen een groot voordeel voor de verzekerden. Wellicht trekken de lage, maandelijkse premies juist meer nieuwe klanten.

Nadelen aan het stoppen van reclameactiviteiten door uitvaartverzekeraars

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het stoppen van reclames voor uitvaartverzekeraars. Wanneer er namelijk geen reclames meer zijn, is het lastiger om erachter te komen welke mogelijkheden je allemaal hebt als je graag een uitvaartverzekering wil afsluiten. Je ziet de verschillende organisaties namelijk niet meer voorbij komen op televisie of in de krant, maar je moet zelf op zoek gaan naar de mogelijkheden en uitvaartorganisaties. Wanneer er geen publiekelijke concurrentiestrijd is, kunnen uitvaartverzekeraars bovendien onopgemerkt hogere premies vragen. Uitvaartorganisaties kunnen dus profiteren van het afschaffen van reclame, terwijl de klanten hier juist de dupe van kunnen worden.

Conclusie: dit zijn de gevolgen

Er zijn zowel voordelen als nadelen voor het afschaffen van reclames voor uitvaartverzekeraars. Wanneer de uitvaartorganisaties geen dure reclames meer mogen maken, dalen de maandelijkse premies. Dit is zeer gunstig voor verzekerden. Een paradoxaal nadeel is echter dat er zonder publieke concurrentiestrijd minder duidelijkheid is over de verschillende uitvaartverzekeraars en hun maandelijkse premies. Hierdoor kunnen de organisaties onopgemerkt hun premies verhogen.

De huidige premies van Nederlandse uitvaartverzekeraars voor jouw leeftijd vind je in een grafiek op de website van vergelijkingssite Overstappen.nl.

De auteur is momenteel online marketeer bij de vergelijkingssite Overstappen.nl in het kader van zijn opleiding Sport, Management en Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie