Naar inhoud

Unieke consumentenervaringen door data science van Adobe

Iedere keer als iemand een keuze maakt online of in een app, dan is dat een nieuw stukje data. Deze data zijn een goudmijn voor marketeers en adverteerders. Dit is waar data science van pas komt. Algoritmes die in een app en websites gebouwd zijn, kunnen toegang verkrijgen tot bepaalde voorkeuren van een individu en op basis hiervan op maat gemaakte ervaringen bieden. Ze kunnen zelfs onverwachte patronen van activiteiten van een grote groep mensen ontdekken. Datawetenschappers kunnen deze patronen verder analyseren, zodat marketeers dit toe kunnen passen op hun activiteiten. Data science vereenvoudigt niet alleen digitale marketingprocessen, maar het is de kracht achter het bieden van de beste, gepersonaliseerde ervaringen voor consumenten.

Nieuwe mogelijkheden data science

Tijdens Adobe Summit heeft de digitale dienstverlener een reeks van nieuwe data science-mogelijkheden gelanceerd die het creatieve aspect van menselijke analyse combineren met de kracht van data science. De nieuwe algoritmes in het platform maken het bovendien eenvoudiger om inzichten te verkrijgen uit miljarden datapunten. Meer dan 41 miljard transacties per jaar, inclusief 4,1 miljard rich media verzoeken, bieden het IT-bedrijf de kans om data science te ondersteunen. Marketeers kunnen deze inzichten gebruiken om betere zakelijke beslissingen te nemen, gericht op het creëren van opvallende content, en profiteren van de aanbevelingen en voorspellingen waarvan ze niet eens wist dat ze bestonden.

Verdergaande ondersteuning designers

De nieuwe mogelijkheden vormen een aanvulling op de huidige data science-features binnen de drie Adobe Clouds. Data science binnen Creative Cloud helpt designers om nog beter te worden in hun vak. Photoshop CC biedt bijvoorbeeld mogelijkheden als gezichtsherkenning, contentbewuste technologieën en reductie van cameraschokken. Document Cloud gebruikt algoritmes gebaseerd op verschillende beeldbewerkingstechnieken voor bijvoorbeeld het detecteren van grenzen in pdf-bestanden en perspectiefcorrectie wanneer gebruikers een document scannen en opslaan als pdf en scans willen omzetten naar bewerkbare documenten. Maar ook binnen Adobe Marketing Cloud worden nu 40 bestaande science-opties, zoals Contribution Analysis, Anomaly Detection en Shoppable Video, gekoppeld.

Personalisatie en segmentatie

Data science binnen digitale marketing is nog een vrij nieuw begrip”, zegt Anil Kamath, Adobe Fellow, Data Science. “Onze algoritmes gaan over het versterken van het geweldige werk dat marketeers doen en het leveren van perfecte ervaringen voor consumenten middels personalisatie en segmentatie.”

Transformatie klantervaringen

Consumenten hebben tegenwoordig eindeloze mogelijkheden om zowel online als offline interactie aan te gaan met bedrijven, dus we wisten dat we onze klantervaringen moesten transformeren om mee te kunnen gaan met deze nieuwe realiteit”, zegt Giles Richardson, head of analytics, Royal Bank of Scotland. “De data science-mogelijkheden in Creative Cloud, Document Cloud en Marketing Cloud versterken ons Superstar DJ-programma, waarmee we onze klanten realtime, hypergepersonaliseerde ervaringen kunnen bieden, van onze callcenters tot aan onze bankfilialen.”

Nieuwe features

De nieuwe data science-mogelijkheden, die bijna allemaal per direct beschikbaar zijn, omvatten:

  • Slimme digitale assets: Smart Tag in Experience Manager helpt marketeers met het eenvoudiger vinden van Creative Cloud assets, dat wil zeggen afbeeldingen, foto's, video's en andere visuele digitale content. Search, in combinatie met predictive tagging, biedt merken de mogelijkheid om beter inzicht te krijgen in de impact van visuele content en content te vinden, zonder eerst duizenden afbeeldingen handmatig te hoeven taggen. Zo kan Smart Tag bijvoorbeeld een afbeelding met de tags 'zomer', 'landschap' en 'kinderen' gebruiken en op basis daarvan in Creative Cloud zoeken naar alle beelden die overeenkomen met die zoektermen.

  • Gepersonaliseerde tv-aanbevelingen: Aanbieders van streaming-content kunnen vanaf vandaag hun kijkers aanbevelingen doen op basis van de kijkhistorie en de aankopen die ze hebben gedaan. Nieuwe algoritmes in Primetime en Target zijn in staat om te leren van de meerderheid van de Amerikaanse huishoudens die nu content zoals tv, film en live sportwedstrijden streamen. Dankzij Primetime Recommendations zullen tv-aanbevelingen op maat worden gemaakt op basis van diepe contextuele inzichten en inzichten in videoconsumptie. Als iemand bijvoorbeeld kijkt naar de wedstrijd tussen Barcelona en Real Madrid op een Apple TV aanstaande zaterdag, wil diegene wellicht op maandag een aanbeveling op diens Android-smartphone ontvangen over een streaming-programma waar voetbalhoogtepunten aanbod komen.

  • Segment IQ: Segment IQ in Analytics ontdekt op een intelligente wijze de overlap en verschillen tussen allerlei doelgroepsegmenten op basis van een geautomatiseerde analyse van alle eigenschappen van een segment. Segment IQ vergelijkt en haalt vervolgens de significante gedragsverschillen tussen segmenten naar boven en biedt bruikbare inzichten die bedrijven helpen bij het realiseren van hun zakelijke doelstellingen. Hierdoor wordt het voor marketeers en analisten eenvoudiger om te zien welke segmenten voor hun bedrijven het belangrijkst zijn. Het stelt hen bovendien in staat om zich ook op overlappende of aangrenzende segmenten te richten, waardoor het mogelijk is om nieuwe klanten nu nog efficiënter voor zich te winnen, terwijl ze besparen op tijd en budget.

  • Een persoonlijke analytics assistent: Virtual Analyst, onderdeel van Analytics, biedt realtime inzichten die marketeers nodig hebben, maar niet boven water kunnen krijgen omdat ze niet over de kennis of middelen beschikken. Virtual Analyst leert van de input van diens gebruikers, en herkent en rangschikt belangrijke wijzigingen in de data, en haalt relevante inzichten die marketeers helpen om betere zakelijke beslissingen te nemen, boven. Virtual Analyst kan bijvoorbeeld op basis van gebruikspatronen zien dat omzet de belangrijkste graadmeter voor een bepaalde gebruiker is. Vervolgens kan op een slimme manier orders, unit, en social media mentions met omzet alerts gecombineerd worden. Virtual Analyst is ook in staat op bepaalde afwijkingen in data binnen een uur aan te geven en biedt eenvoudig te lezen e-mail alerts. De lancering van Virtual Analyst staat gepland voor dit najaar, maar tijdens Summit Sneaks zal alvast een sneak preview gegeven worden.

  • Vol vertrouwen consumentenwaardes voorspellen: De nieuwe 'lifetime value decision'-functie in Target helpt marketeers om de aankopen van consumenten, die na verloop van tijd leiden tot de hoogste winst, te voorspellen. In tegenstelling tot alle andere test- en target-oplossingen, analyseert Target de interactiehistorie met klanten en wordt op basis hiervan nieuwe aanbiedingen van producten of diensten in realtime geadviseerd. Door gebruik te maken van de gedragsgegevens van consumenten kan een retailer bijvoorbeeld besluiten dat het bieden van een korting voor een computer, gevolgd door kortingen voor een monitor en printer de winst voor het hele productpakket maximaliseert.

  • Geautomatiseerde inzichten voor adverteren: Wat als de tijd die marketeers iedere week besteden aan het handmatig analyseren van de prestatietrends van campagnes vrijgemaakt kan worden voor een betere tijdsbesteding? Media Optimizer Advertising Insights biedt verregaande en volledig geautomatiseerde analyses voor de belangrijkste vragen van marketeers. Tevens levert het een rapport in Microsoft PowerPoint aan, zodat marketeers een presentatie voor handen hebben met professioneel ogende statistische grafieken, samenvattingen, aanbevelingen en nog veel meer.

  • Predictive onderwerpregels: E-mail blijft een van de belangrijkste middelen voor engagement binnen digitale marketing en is een belangrijke tool voor het generen van inkomsten, maar marketeers hebben nog altijd moeite met het realiseren van gepersonaliseerde engagement met klanten op basis van gedrag en interesses. Een relevante onderwerpregel kan een groot verschil maken voor het al dan niet verwijderen of openen van een e-mail. Binnen Campaign is een nieuwe geautomatiseerde optie gelanceerd voor het creëren van een onderwerpregel op basis van openingsdata van voorgaande e-mails en doet vervolgens een suggestie voor een onderwerpregel die de meeste kans van slagen biedt. Een bètaversie van predictive onderwerpregels is vanaf het derde kwartaal van 2016 beschikbaar.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie