Naar inhoud

Unieke daling in de e-commerceomzet als gevolg van COVID-19

De impact van de uitbraak van de COVID-19-pandemie op de consumentenbestedingen in Nederland in het online domein heeft zich in het eerste kwartaal van 2020 al laten zien. Vooral de reisbranche heeft het in de eerste drie maanden van het jaar zwaar gehad. Dit heeft ervoor gezorgd dat de totale bestedingen online voor het eerst in jaren zijn gedaald, met minus 4 procent naar 6,0 miljard euro. Het aantal online aankopen is wel gestegen, met plus 8 procent naar 69 miljoen.

Dit blijkt uit de meest recente editie van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar onlineconsumentenbestedingen in Nederland. Dit periodieke onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en kennisplatform Retail Insiders en in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL, brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland en betaalorganisatie Currence.

Daling onlineconsumentenbestedingen

De daling in de onlineconsumentenbestedingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de vrije val in de uitgaven aan diensten in het eerste kwartaal van minus 29 procent. Bij de bestedingen aan producten is er sprake van een groei van plus 19 procent. Deze groei in de bestedingen aan producten heeft de daling binnen diensten niet kunnen compenseren, waardoor het eerste kwartaal van 2020 per saldo op een negatief groeiresultaat uitkomt.

COVID-19 zorgt voor wisselende onlineconsumentenbestedingen in eerste kwartaal 2020

Bij het aantal online aankopen is eenzelfde beeld te zien, want er zijn 30 procent minder aankopen online gedaan aan diensten dan in het eerste kwartaal van 2019, terwijl de verschillende productencategorieën juist gemiddeld met 17 procent zijn gegroeid. Er is hier echter wel sprake van een positief groeiresultaat, omdat diensten slechts 10 procent van de online markt in aankopen vertegenwoordigen.

Vooral de reisbranche zwaar in de min

Als wordt gekeken naar de categorieën die in de eerste drie maanden van 2020 het hardst zijn getroffen, dan zijn dat tickets voor attracties plus evenementen, pakketreizen en losse vliegtickets plus accommodaties. Door de opgelegde restricties rondom het coronavirus is het aantal kopers in deze sector fors afgenomen. De online uitgaven aan pakketreizen laten hierdoor bijvoorbeeld een daling van minus 50 procent zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de categorie losse vliegtickets plus accommodaties is gedaald met minus 28 procent.

Groei in vrijwel alle productcategorieën

Binnen producten is het beeld geheel anders. Met uitzondering van kleding is er binnen alle productcategorieën een groei te zien in de online uitgaven. De grootste groei is toebedeeld aan IT (+38%), sport plus recreatie (+34%), home plus living (+30%) en food plus near food (+23%). Ook is te zien ook dat er meer Nederlanders binnen deze categorieën online aankopen hebben gedaan. Daarnaast is er binnen deze categorieën sprake van een toename van het aantal online aankopen.

Groeipercentage online bestedingen in Q1 2020 ten opzichte van Q1 2019

Effect intelligente lockdown duidelijk zichtbaar

“Ondanks dat we in Nederland te maken hebben gehad met een gedeeltelijke lockdown en deze pas halverwege maart 2020 in werking trad, is de impact van het coronavirus op de onlineconsumentenbestedingen in het eerste kwartaal van dit jaar al groot geweest”, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De voornaamste reden hiervoor is het wegvallen van de vraag naar reizen en gerelateerde producten en diensten. Dit was al in februari te voelen, omdat het coronavirus toen in andere landen al om zich heen sloeg. De groei van de online bestedingen aan en aankopen van producten is in het eerste kwartaal al wel toegenomen door de intelligente lockdown, maar wordt vooral in het tweede kwartaal duidelijk merkbaar.”

iDEAL groeit verder als belangrijkste betaalmethode

Op het gebied van de onlinebetaalmethoden blijft iDEAL onverminderd populair. Het aandeel van deze betaalwijze binnen de online bestedingen is gestegen van 59 procent naar 68 procent. De reden hiervoor is dat producten een groter aandeel in de totale online bestedingen hebben gekregen. Door de vrije val van de online bestedingen aan diensten is de verhouding producten versus diensten in de online bestedingen sterk veranderd. Dit was 51 procent versus 49 procent in het eerste kwartaal van 2019 en is in de eerste maanden van 2020 overgegaan in 63 procent versus 37 procent.

Verdere toename van het gebruik van een smartphone

Het aandeel van consumenten die hun smartphone gebruiken voor een aankoop via het internet, is ook in het eerste kwartaal van 2020 verder gestegen. Waar vorig jaar in het eerste kwartaal nog 37 procent van de online kopers producten of diensten via een telefoon heeft aangeschaft, is dat in hetzelfde kwartaal van dit jaar gestegen naar 42 procent. De laptop blijft op dit gebied het populairst, al is het aandeel van consumenten die dit apparaat gebruiken voor een online aankoop iets teruggelopen, van 50 procent naar 49 procent.

Gebruik devices voor online aankopen in Q1 2020 ten opzichte van Q2 2020

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie