Naar inhoud

Uniformeren en standaardiseren wordt de uitdaging voor 2015

Het uniformeren en standaardiseren van werkprocessen is voor 55 procent van de organisaties de belangrijkste prioriteit voor het volgende jaar. Het verbeteren van de interne samenwerking vindt 54 procent het voornaamste uitgangspunt en 52 procent focust op het perfectioneren van rapportagemogelijkheden. Deze gegevens komen voort uit een toer langs 134 marktbepalende bedrijven met de vraag naar hun uitdagingen in projectbeheer en informatiemanagement.

Een consequente en eenduidige wijze van uitvoering is een streven van projectmatig werkende ondernemingen. Op deze manier trachten zij risico's te beheersen en faalkosten te beheersen. Dit is echter de theorie en niet de dagelijkse praktijk. Van de ondervraagde ondernemers bleek 80 procent over een kwaliteitshandboek te beschikken dat deze processen dient te begeleiden. Echter, slechts 10 procent gebruikt het handboek daadwerkelijk. Bij de rest ligt het onbevlekt in de kast. Met als gevolg dat medewerkers de werkprocessen naar eigen inzicht interpreteren en uitoefenen. De monitoring op de uitvoering van procedures gebeurt bovendien veelal achteraf en slechts steekproefsgewijs.

Uit ervaring weten we dat in toenemende mate behoefte bestaat het rendement van projecten te verbeteren en de concurrentiepositie te versterken”, zegt Yuri Ramdhani, commercieel manager van ICT-dienstverlener CTB xRM. “Reden te meer te kijken naar de mogelijkheden van efficiënter werken. Een slim documentmanagementsysteem, DMS, dat alle projectinformatie voor alle betrokken partijen op een centrale plek aanbiedt, geeft kansen. Een DMS met ondersteuning van het werkproces begeleidt medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden. Via monitoring en rapportages krijgen ze tijdig indicatoren voor tussentijdse bijsturing. Een dergelijk systeem maakt het verder mogelijk projecten direct en proactief te sturen. En dat leidt tot de beperking van faalkosten, risicobeheersing en betere samenwerking.”

Het onderzoek is uitgevoerd door CTB. Het benchmarktrapport “Projectinformatie in optima forma” dat op basis van deze enquête is opgesteld, kun je downloaden op de website van de onderneming.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie