Naar inhoud

UWV en Nashuatec winnaars Business Intelligence Award

Uit ruim 115 organisaties, waar na selectie vijfendertig kandidaten overbleven, is door een onafhankelijke vakjury UWV in de categorie non-profit en Nahuatec in de categorie profit uitgeroepen tot ‘de twee slimste organisaties van Nederland’. Tijdens de uitreiking in ’t Spant in Bussum kregen beide bedrijven de Business Intelligence (BI) Award 2006 uitgereikt. Bij UWV waren de resultaten in besparingen en efficiency doorslaggevend, bij Nashuatec stegen ook de inkomsten en verbeterde de klantenservice.

BI Award 2006

In de categorie profit wist Nashuatec Services, leverancier van diensten en oplossingen rond kopiëren en document management en onderdeel van de NRG Group, verzekeraar CZ (tweede plaats) en het Centraal Boekhuis (derde) te verslaan. Voor de jury was de combinatie van een sterk mensgerichte ontwikkelingscultuur, het gebruik van managementmodellen en het toepassen van informatie voor analyse en actie doorslaggevend. Daarmee bewees Nashuatec dat prestatieverbetering en organisatieontwikkeling hand in hand kunnen gaan. Het bedrijf bespaart hiermee drie miljoen euro per jaar. Daarnaast zijn op jaarbasis de inkomsten met twee miljoen gestegen en is de service naar de klant verbeterd doordat mankementen worden voorkomen of sneller kunnen worden opgelost. Met scorecards, prestatie-indicatoren die in lijn zijn met strategie en een slim CRM-systeem, is de organisatie van hoog tot laag gericht op het vervullen van de bedrijfsmissie ‘dé klantgestuurde partner zijn, door het ontwikkelen en leveren van excellente document gerelateerde diensten’. William Mimpen, Manager Knowledge Center van Nashuatec Services, kreeg de bronzen uil overhandigd door juryvoorzitter Leo Kerklaan.

Centraal Boekhuis wist wel de publieksprijs te winnen met hun informatieportaal, waar bijna vierhonderd uitgevers dagelijks kunnen zien hoe het er met hun boeken voor staat. Op basis van die informatie zijn zij in staat betere beslissingen te nemen over herdruk, marketinginspanningen en voorraden. Het Centraal Boekhuis heeft hiermee bereikt dat de procesketen binnen de uitgeverijwereld van boeken beter kan worden bestuurd.

 

Aanwakkeren klantgerichtheid

In de categorie non-profit won het UWV, afdeling Bezwaar en Beroep, de (ondanks de eerste plaats toch) bronzen uil die de BI Award vertegenwoordigd. Het versloeg daarmee zorginstelling Parnassia Groep en de Gemeente Delft. De jury: ‘Mede door handig gebruik te maken van informatie van andere afdelingen binnen het UWV wist men de bezetting van de juristen en medisch specialisten beter af te stemmen op het aanbod aan werk. Dat leverde binnen een jaar een flinke efficiencybesparing op.’ Ook bij de tweede plaats voor de Parnassia Groep was er waardering voor de efficiencyslag en besparingen dankzij het gebruik van BI. De Gemeente Delft lag de focus op het aanwakkeren van klantgerichtheid bij medewerkers en management.

In totaal hebben zich ruim honderdvijftien organisaties ingeschreven voor de BI Award, waaruit de jury uiteindelijk vijfendertig serieuze kandidaten filterde en zes bedrijven nomineerde. De organisatie van de BI Award, onderdeel van het Congres & Expo Business Intelligence 2007, was in handen van adviesbureau Passioned, congresorganisator We Are en De Baak, het managementcentrum van de VNO-NCW. De jury bestond uit Alex Beishuizen (hoofdredacteur van Computable), Gerard Struijf (CIO Office, Pricewaterhousecoopers), Mr. Leo Kerklaan (auteur, partner bij de Holland Consulting Groep en directeur van de Franeker Management Academie), Egbert Philips (Manager Corporate BI Royal Friesland Foods, voorzitter van de BI-kring en docent aan de RU Nijmegen), Freek Kamst (general manager Newcom Information Systems), Prof. Dr. Hans P. Borgmann (hoogleraar bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden) en Daan van Beek (managing partner Passioned en auteur).

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie