Naar inhoud

Vaccinatieangst is gemakkelijk te verhelpen met gamification

Na al ruim acht maanden te leven in een samenleving met beperkende maatregelen, lijkt er eindelijk licht te gloren aan het einde van deze absurde tunnel. De farmaceuten Pfizer en BioNTech hebben in Europa hun COVID-19-vaccin inmiddels ter goedkeuring voorgelegd aan de European Medicines Agency (EMA) en CureVac, een ander farmaceutisch bedrijf, doet dat binnenkort. Vrijwel tegelijkertijd komt uit een onderzoek naar voren dat momenteel – opvallend genoeg – slechts 60 procent van de Nederlanders bereid is zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. Mocht deze afkeer tegen vaccinatie echter gebaseerd zijn op prikangst, dan is er een simpel hulpmiddel voor: een smartphonegame.


Smartphonegame die helpt tegen prikangst

Naar alle waarschijnlijkheid kunnen Nederlanders zich dus binnen afzienbare tijd laten vaccineren tegen COVID-19. Maar naar schatting heeft minstens 35 procent van alle mensen prikangst. Elisabeth Huis in ’t Veld, universitair hoofddocent cognitive science & artificial intelligence (AI) aan de Tilburg University, heeft van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een beurs gekregen, om een AI-algoritme te maken dat op basis van warmtebeelden van het gezicht kan meten en voorspellen of iemand flauwvalt.

“Dit algoritme is nu geïmplementeerd in een smartphonegame die mensen gratis kunnen downloaden”, vertelt Elisabeth Huis in ‘t Veld. “Het is de bedoeling dat ze het spelen vlak voor de prik, in de wachtkamer. Prikangst is namelijk niet alleen vervelend, maar die angst maakt je ook weer gevoeliger voor vervelende lichamelijke paniekreacties. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal van angst en flauwvallen terechtkomen. Het lastige – tevens voor het zorgpersoneel – is dat mensen heel slecht in staat zijn om deze negatieve reacties op tijd te signaleren. Onze app kan deze groep mensen helpen.”

Geen aanwijzingen voor flauwvallen en angst

Toen Elisabeth Huis in ‘t Veld voor het eerst een bloeddonor zag flauwvallen bij bloedbank Sanquin, viel het haar op dat die donor vlak daarvoor nog zei dat het goed met haar ging. Tegen de tijd dat een donor of patiënt angstig, misselijk of duizelig wordt, is het vaak al te laat om effectief in te grijpen. Voor de betrokken gezondheidszorgmedewerker is dat lastig. Op het moment dat iemand al angstig, bleek of zweterig binnenkomt, is deze vaak niet meer ontvankelijk voor geruststelling. Het probleem? De nervositeit voor het prikken begint al ruim voordat er geprikt wordt – soms al dagen voor de afspraak – en zeker gedurende het wachten in de wachtruimte.

De prikangst heeft bij veel mensen ernstige gevolgen. Zo vermijden ze bijvoorbeeld een bezoek aan een arts of tandarts en vaccinaties. En als mensen al de stap naar de gezondheidszorg durven te nemen, duurt een simpele bloedafname of injectie gemiddeld 20 minuten langer dan nodig. Bijna 20 procent van de mensen die bang zijn voor naalden, durft – zo blijkt een eerder onderzoek – zich niet te laten vaccineren. Dat kan dus ook een behoorlijke impact hebben als een COVID-19-vaccin beschikbaar komt.

Prikangst ook – kostbaar – probleem voor gezondheidszorg

Elisabeth Huis in ‘t Veld heeft de hypothese ontwikkeld dat onbewuste processen in de hersenen en het autonome zenuwstelsel hier een rol spelen. Voor haar FAINT-onderzoek – ‘Facial infrared thermal imaging in the prevention of needle induced fainting’ – heeft ze een Veni-beurs in het kader van het NWO-Talentprogramma ontvangen. Zij werkt samen met Judita Rudokaité met wie de app is ontwikkeld. Beide onderzoeksters zijn ook verbonden aan het Department of Donor Medicine Research van Sanquin in Amsterdam.

Het algoritme houdt tijdens het spelen van de smartphonegame in de gaten of er signalen van angst of flauwvallen zijn – op basis van wat het via de selfiecamera meet in je gezicht, zoals bleek worden. Door dit spel te spelen vóór het prikken, zijn mensen hopelijk rustiger bij de prik zelf en ook meer ontvankelijk voor donorassistenten of zorgmedewerkers. Dit is de basis van de start-up AINAR, een acroniem dat staat voor artificial intelligence for needle anxiety reduction. Het bedrijf wordt gesteund door Sanquin en de Tilburg University.

De game is gratis te downloaden voor iOS via de website van AINAR en spelers kunnen feedback geven om het te verbeteren. Er komen géén naalden voor in het spel. Het enige wat je hoeft te doen, is puzzels oplossen door deze in te kleuren met je vinger. Je bevindingen kun je doorgeven via een chatgesprek met het AINAR-team.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie