Naar inhoud

Vakantiedagen verleden tijd in een moderne onderneming

In de innovatieve onderneming van vandaag heeft de manager vooral een faciliterende functie. De specifieke kennis die van de medewerkers gevraagd wordt, zorgt dat de verantwoordelijkheid meer en meer bij de uitvoerenden zelf komt te liggen. De manager die altijd in control wil zijn, verdwijnt richting het archief of het museum. In een moderne organisatie is het dan ook een logische stap de verlofdagen niet langer in samenspraak met een leidinggevende vast te leggen, maar in overleg met de collega's.

Groepsverantwoordelijkheid

Met de verlofkaart in de hand aankloppen bij de manager is bij Decos in Naaldwijk verleden tijd. Het ICT-bedrijf houdt niet langer bij wie wanneer en hoelang op vakantie gaat. Vakantie nemen is bij het innovatiehuis voor digitalisering een groepsverantwoordelijkheid waar medewerkers onderling uit moeten komen. Het afschaffen van de vakantiedagen is onderdeel van een nieuwe manier van werken binnen deze onderneming.

Zelfsturende teams

Ongeveer een jaar geleden is begonnen met deze hedendaagse manier van werken. Het bedrijf wil een platte netwerkorganisatie zijn en medewerkers zelf zo veel mogelijk eigen verantwoordelijkheid geven. Alle managersfuncties zijn afgeschaft. In plaats daarvan werken mensen in zelfsturende teams die hun eigen doelen formuleren en zelf bepalen waar ze aan werken. En vanaf nu mogen ze dus ook zelf bepalen wanneer en hoelang ze op vakantie gaan.

Open agenda's

Het is eigenlijk heel raar dat bij de meeste organisaties het management bij wil houden wie wanneer op vakantie gaat”, aldus Bert Hendriks, CCO van Decos. “Mijn stelling is: dat regel je maar binnen je team. Al onze agenda’s zijn open en ik kan van alle collega’s zien waar zij zijn. Als de teamtaken niet in het geding komen, kan iemand toch gewoon op vakantie gaan? Ik heb liever dat we met z’n allen onze verantwoordelijkheid nemen en nadenken over wat wel en niet kan dan dat mensen afwachtend zijn en naar hun baas kijken als het gaat om het coördineren.”

Connected werken

Het ICT-bedrijf noemt de eigen manier van werken het connected werken. Ze zijn hier vooral mee begonnen, omdat het bedrijf zo het ondernemerschap en de creativiteit binnen de eigen organisatie wil stimuleren. In de hele maatschappij zijn mensen mondiger geworden door sociale media en kan men bovendien gemakkelijker dan voorheen het eigen netwerk benaderen en gebruiken. Met platte, zelfsturende teams wordt ingespeeld op deze ontwikkeling. Het maakt het werken bovendien een stuk leuker, waardoor mensen gemotiveerd aan de slag gaan.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie