Naar inhoud

Van artificiële intelligentie naar emotionele intelligentie

De komst van artificial intelligence en automation is zowel veelbelovend als angstaanjagend. Veelbelovend omdat deze technologische evoluties zorgen voor nieuwe, efficiëntere en productievere werkwijzen. En angstaanjagend omdat deze innovatieve technieken zorgen voor een grote transformatie van een van de fundamentele pijlers van onze samenleving: de werkgelegenheid. De conclusies van verschillende studies, die zijn gedaan naar de invloed van deze ontwikkeling, zijn niet eensluidend. Vormt automatisering een bedreiging voor onze werkgelegenheid? En als dat aan de orde is, in hoeverre is dat dan het geval?


Robotisering

Hoewel robots in de toekomst zeker een groot aantal taken van mensen overnemen, kan volgens een onderzoek van organisatieadviesbureau McKinsey & Company uit 2017 slechts 5 procent van de banen volledig worden geautomatiseerd. Wij staan aan de vooravond van de koppeling tussen mens en machine. Hoe meer artificiële intelligentie groeit en zich ontwikkelt, des te meer wij ons concentreren op wat ons onderscheidt van machines. Daarom zijn soft skills, of sociale vaardigheden, zo belangrijk.

Soft skills

Er bestaan meerdere soft skills. Het belang van deze vaardigheden hangt af van het type baan. Voor een verkoper zijn empathie en communicatievaardigheden belangrijker dan creativiteit en een kritisch denken. Maar één bepaalde categorie soft skills lijkt, ongeacht de baan of bedrijf, van groot belang: de vaardigheden die zorgen voor emotionele intelligentie.

Emotionele intelligentie

Sinds een jaar of twintig gaat er veel aandacht uit naar emotionele intelligentie. Het wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van menselijke intelligentie en wordt gedefinieerd als de capaciteit om je eigen emoties én die van anderen te beheersen. Zoals Daniel Goleman, de Amerikaanse psycholoog die het begrip emotionele intelligentie heeft geïntroduceerd bij een breed publiek, in zijn uiteenzettingen over dit onderwerp aangeeft, speelt het emotionele quotiënt (EQ) een steeds grotere rol in vergelijking met het intelligentiequotiënt (IQ) bij belangrijke ingenieursbanen.

Emotionele intelligentie in de praktijk

MMRA-benadering

De vraag is hoe je het EQ van een sollicitant meet tijdens de sollicitatieprocedure. Want, net zoals voor de andere soft skills, geldt dat je deze niet kunt aflezen uit het curriculum vitae van een kandidaat. Om deze reden bevelen wij het gebruik aan van een globale benadering: de multifactor and multiperson recruitment approach, de MMRA-benadering. Het lijkt onmogelijk om de menselijke complexiteit in een gesprek van een uur of in een test van 20 minuten te doorgronden. Door de combinatie van verschillende methodes als cv-matching, een videogesprek, een persoonlijkheidstest, gaming plus een casestudie en de toepassing van selectietechnologieën kunnen de soft skills van kandidaten efficiënter worden beoordeeld. Een mooi bewijs dat artificial intelligence een aanvulling is op emotionele intelligentie én naar een hoger plan brengt.

Thomas Cador is country manager Benelux bij Visiotalent, een aanbieder van oplossingen voor digitale recruitment.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie