Naar inhoud

Van Digital Marketing naar Digital Business

Op het hoog aangeschreven “Gartner Customer Strategies and Technologies Summit” worden jaarlijks de nieuwste technologische ontwikkelingen gekoppeld aan consumentenstrategie. Dit jaar wordt zichtbaar gemaakt hoe digitalisering het vakgebied Customer Management aan het transformeren is. Waar digital aanvankelijk met name name massaal omarmd werd door marketing, zien we nu duidelijk signalen dat digital intrinsiek producten en diensten aan het veranderen is. En dat in een tempo dat enorm hoog is.

Snelheid van veranderingen

De gerenommeerde auteur en ondernemer Peter Hinssen toont op fraaie wijze dat Facebook in 2012 feitelijk geen mobile strategie heeft, net als de Nederlandse spellenfabrikant Spil Games overigens, en dat na 2014 het overgrote deel van de inkomsten bij Facebook uit mobile komen. Duidelijker kan de snelheid van de veranderingen en de noodzakelijke aanpassingen daarop niet worden weergegeven.

Corporate agility in zwang

Corporate agility is dan ook een term die steeds vaker valt. Om die reden heeft Ahold een beeld van een vrouw met een boodschappentas voor het pand staan om medewerkers eraan te herinneren waar het omgaat. En zo heeft Facebook, dat kantoor houdt in het voormalige hoofdkantoor van Sun Microsystems, een bord van deze vorige bewoner laten hangen. Op deze manier wordt beoogd  medewerkers te wijzen op de snelheid van de hedendaagse veranderingen.

Aanpassing businessmodellen

Het belangrijkste punt dat het vooraanstaande onderzoeksinstituut Gartner tijdens deze editie van het congres maakt, is dat digital veel verder gaat dan marketing. Organisaties moeten niet alleen haast maken om de klanten via digitale kanalen te bereiken, maar dat ook businessmodellen plotsklaps kunnen veranderen. Daar waar in de stabiele wereld van marketinggoeroe Michael Porter concurrentie nog een redelijk overzichtelijk speelveld was, kan nu een teenager met een baseball cap van de ene op de andere dag jouw grootste concurrent worden.

Gekoppeld aan het internet

Het instituut stelt dat stand alone producten hun langste tijd hebben gehad. Alles wat aan het internet gekoppeld kan worden, krijgt ook daadwerkelijk een koppeling aan het wereldwijde web. In de optiek van Gartner staan we aan het begin van een tsunami en zwemmen we nu in de eerste kleine golfjes. De exponentiële groei van de digitalisering zorgt voor ongekend veel werk aan de winkel.

Data genereren voor service

Bedrijven dienen daarom meer services aan producten te koppelen. De eerste voorbeelden zijn voorhanden. Zo kennen we inmiddels Nike met de FuelBand en Disney met de Magic Band. En ook in business-to-business-markten zijn de eerste voortekenen zichtbaar. General Electric stopt bijvoorbeeld allerlei chips en sensoren in gasturbines. Op deze manier weet het bedrijf veel data te genereren waarmee services kunnen worden aangeboden.

Waarde toevoegen aan dienstverlening

Het koppelen van producten aan services is een onomkeerbare en niet te verachten trend. Door slimme devices toe te voegen aan diensten kan namelijk waarde aan die dienstverlening worden toegevoegd. Zo kan die belangrijke loyaliteit van klanten vergroot worden. Denk maar aan slimme thermostaten zoals Nest of Toon van Eneco. Klanten krijgen met deze instrumenten een beter inzicht in hun energieverbruik. Met deze hulpmiddelen wordt bovendien het managen van dat verbruik aanmerkelijk eenvoudiger. Ander voorbeelden zijn de Google Glass en de Dash van Amazon, waarmee je snel bestellingen kunt plaatsen.

Samenwerking of overname vaak noodzaak

Ook zullen bestaande services op korte termijn uitgebreid worden met nieuwe services. Airbnb is bezig met de ontwikkeling van thuisbezorgdiensten voor de gasten. LinkedIn verkoopt steeds meer additionele functionaliteiten voor een beter gebruik van het B2B-netwerk. Apple en Facebook voegen betaaldiensten toe aan hun aanbod, iets wat eBay overigens al een decennium geleden gedaan heeft met PayPal. Ook in B2B-markten zien we sterke verschuivingen. OnFarm en John Deere zijn bijvoorbeeld ondernemingen die boeren helpen een bedrijf beter te managen. Gezamenlijk, want duidelijk zichtbaar is dat teneinde snelheid te ontwikkelen samenwerking of overname veelal noodzaak is.

Bouwen aan Digital Business

Het koppelen van diensten is overigens absoluut niet nieuw. Een groot deel van onze economie is immers gebaseerd op diensten. Nieuw zijn het tempo en de alom aanwezige intelligentie. De wereldbevolking bezit meer smartphones dan tandenborstels. En een tennisracket van nu heeft meer processorkracht dan een mainframe van 25 jaar geleden. Een geluk, je hoeft geen IT-infrastructuur meer aan te schaffen, want het aanbod in de cloud is ruim. De moraal van het verhaal is volgens Gartner eenduidig. Ga aan de slag! Bouw je eigen Digital Business, want met Digital Marketing alleen red je het niet. En word geen Sun Microsystems!

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie