Naar inhoud

Veel meer bereik met free publicity tijdens de coronacrisis

Zowel grote als kleine media genereren meer online bereik sinds er vanaf eind februari 2020 in Nederland meer aandacht is voor het coronavirus. Dit leidt ook tot 40 procent meer bereik met free publicity. Deze stijging in toegenomen bereikcijfers laat eenzelfde trend zien bij zowel grote als kleine landelijke media en ook bij lokale media. De tendens valt zowel te herkennen bij algemeen nieuws als bij nieuws gerelateerd aan het virus.

De leert een analyse van de eigen gegevens van Continews, een dienst gericht op public relations. Deze analyse is gekoppeld aan de cijfers over het bereik van Nederlandse media uit het ‘Nederlands Online Bereik Onderzoek’ (NOBO) van Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO).

Meer bereik met free publicity

“Wij merken dat nieuws dat wij aanbieden bij media voor onze klanten sinds eind februari gemiddeld 40 procent meer bereik genereert, volledig in lijn met wat de media zelf rapporteren”, vertelt Casper van Diemen, chief executive officer bij Continews. “Wij bieden gemiddeld zo’n 40 keer per maand content aan bij verschillende media en zien over de gehele linie meer belangstelling. Ik vind het overigens typisch dat social media geen toename laten zien qua gebruikers. Dat had ik wel verwacht. Daar is duidelijk een verzadiging te zien. Alleen Twitter laat een toename zien qua aantal gebruikers.”

Mediabereik Nederlandse online media in 2020, bron: VINEX en SKO

Niet alle organisaties willen communiceren

“Er zijn ook organisaties die niet willen communiceren in deze tijd. Dat is begrijpelijk. Maar wij hopen natuurlijk dat alle organisaties waar wij voor mogen werken naar buiten willen treden met nieuws. Zowel bij positieve als negatieve ontwikkelingen kan het belangrijk zijn om je gezicht te laten zien in de markt of media. Ik snap natuurlijk ook dat je pet er niet naar staat wanneer je bezig bent met overleven. We proberen onze relaties echter te motiveren juist wél te communiceren nu nieuws met meer aandacht wordt geconsumeerd. Organisaties moeten blijven denken aan de klanten van overmorgen.”

Veel maatschappelijke crisisinitiatieven

“Veel bedrijven en instellingen zetten zich in om een ander te helpen. Het is hartverwarmend om te zien dat veel organisaties hun skills belangeloos inzetten voor hulp. Wij hebben ervoor gekozen dit ook te doen en deze initiateven te stimuleren. We hebben inmiddels voor verschillende initiatieven veel aandacht weten te genereren. Het is nog steeds mogelijk om jouw initiatief aan te melden via onze site. Het geeft een goed gevoel om aan de creativiteit en inzet van dit soort organisaties ook onze mogelijkheid toe te voegen om bereik te genereren.”

Media rondom actie van Topbloemen.nl

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie