Naar inhoud

Veerkrachtige bedrijven herstellen zich sneller na COVID-19

De COVID-19-pandemie en de daaruit voortgevloeide crisis zorgen in Nederland voor grote verschillen tussen sectoren die er wel of juist niet in slagen hun verdienmodel tijdig aan de omstandigheden aan te passen. Zo heeft de coronacrisis in 2020 in de bedrijfstakken leisure (-50%) en retail (-8%) diepe sporen getrokken en ook volgend jaar herstellen verschillende branches zich nog niet volledig. Tot sprake is van groepsimmuniteit, is de kans groot dat bioscopen, eetcafés, musea, attractieparken en reisbureaus hun capaciteit niet volledig kunnen benutten.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Sectorprognoses 2021-2022 – Veerkracht bedrijven bepaalt coronaherstel’ van ABN AMRO.

Veerkracht bedrijven

Desondanks laten de inkomsten herstel zien, onder meer door veerkracht in de horeca. Zo zijn restaurants snel overgeschakeld op maaltijdbezorging, met een explosieve stijging van de bezorgomzet in april (+97%) en november (+76%) tot gevolg. Ook de retail is hard geraakt, al zijn de gevolgen niet overal even groot. Zo zijn de verkopen van auto’s, kleding en schoenen sterk gedaald, terwijl vooral de verkopen online bij supermarkten (+195%) en van elektronica (+66%) met name in november zijn toegenomen ten opzichte van 2019. De verwachting is dat beide sectoren zich uiteindelijk herpakken.

Vooral voor de leisure ligt zowel in 2021 (+70%) als 2022 (+15%) een fors herstel in het vooruitzicht, maar de branche blijft toch nog onder het niveau van voor de pandemie. Dat geldt in mindere mate ook voor de retail met 5 procent groei in 2021 en 2 procent in 2022. In het transport en de logistiek is eveneens sprake geweest van een wisselend beeld. Doordat verschillende sectoren tot stilstand kwamen, was er veel minder lading, terwijl sommige bedrijven juist alle zeilen moesten bijzetten om supermarkten extra te bevoorraden en te zorgen voor de aanvoer van mondkapjes en andere medische producten. Naar verwachting verlopen 2021 (+2,5%) en 2022 (+3,5%) rustiger voor deze bedrijfstak.

Nieuwe verdienmodellen

De industrie en de zakelijke dienstverlening laten zien over de veerkracht te beschikken om een uitweg uit de crisis te vinden. De industriële productie in Nederland (-6,5%) is bijvoorbeeld minder sterk gedaald dan in andere landen, doordat bedrijven goed hebben ingespeeld op de crisis. “Chemische fabrieken en plasticverpakkers hebben miljoenen flacons met handzeep of desinfecterende handgels geproduceerd. De kunststofbranche heeft kuchschermen geproduceerd en de elektrische apparatenbranche heeft gezorgd voor extra beademingsapparatuur”, duidt Franka Rolvink Couzy, hoofd sector research van ABN AMRO. “De industrie staat er met een groei van 3,5 procent in 2021 en 4 procent in 2022 dan ook veel beter voor dan afgelopen jaar.”

Ook de zakelijke dienstverlening heeft de schade –- ondanks een krimp van 6 procent – weten te beperken. Dat geldt vooral voor uitzendbureaus die goed heeft ingespeeld op verschuivingen door uitzendkrachten in te zetten op plaatsen waar de vraag naar arbeidskrachten wel is gestegen, zoals bij teststraten, distributiecentra en supermarkten. “Ondernemingen die beter zijn voorbereid op nieuwe gebeurtenissen kunnen de schade van een crisis beperken door andere inkomstenbronnen aan te boren”, stelt Franka Rolvink Couzy. “Wie afwacht, staat zo twee jaar stil – om te ontdekken dat de wereld na de pandemie is veranderd. Juist in een crisis ontstaan nieuwe behoeftes en bedrijven die erin slagen hierop in te spelen, komen hier sterker uit. Een lage kostenbasis, financiële en operationele buffers en een goed zicht op wat komen gaat, zorgen voor veerkracht. Dit zorgt niet alleen voor een sneller herstel na COVID-19, maar óók in de toekomst voor meer flexibiliteit.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie