Naar inhoud

Veilig digitaal factureren vereist urgent een Mijn Omgeving

Betaallinks die worden verstuurd via social media vormen een groeiend risico voor consumenten. Het is een ogenschijnlijk gemakkelijke en snelle betaalwijze met de e-mail als de vervanger van de papieren factuur of acceptgiro. Tegelijkertijd biedt deze zakelijke digitale facturatie namelijk een onbedoelde springplank voor internetcriminelen. Bonafide zakelijke facturatie blijkt bovendien steeds moeilijker te onderscheiden van malafide pogingen om consumenten te misleiden hun zuurverdiende centen af te staan. Daarnaast is een bepaald type phishing scams er ook nog eens bij uitstek op gericht om mensen hun persoonlijke bankgegevens af te troggelen.

Betaallinks verstuurd door phishing-criminelen kunnen leiden tot valse afschrijvingen of de volledige plundering van betaalrekeningen en spaarrekeningen. Een valse afschrijving is daarbij nog de minste van deze twee kwaden. Dit betreft eigenlijk een zogenaamde geautoriseerde betaling van het type spookfactuur. Het is een door de rekeninghouder zelf goedgekeurde betaling voor diensten van een gefingeerde vertrouwde begunstigde. Het factuurbedrag wordt vervolgens natuurlijk overgemaakt naar een kwaadwillende begunstigde. Dit kan iemand al gauw honderden euro's kosten.

Digitale facturen en digitale acceptgiro's openen de deuren voor phishing scams

Phishing via betaallinks kan echter ook min of meer ongemerkt leiden tot zogenaamde niet-geautoriseerde betalingen, waarbij de schade kan oplopen tot het volledige uitstaande saldo van zowel een betaalrekening als een spaarrekening. Dit type phishing scams is veruit het gevaarlijkste. Dergelijke betaalverzoeken zijn eigenlijk alleen door kenners te onderscheiden van bonafide betaallinks of gangbare spookfacturen. Volledige plundering kan daarom feitelijk iedereen overkomen die weleens betaalt naar aanleiding van een toegezonden betaallink.

Een nieuwe digitale werkelijkheid waarop de overheid dringend moet anticiperen

Het is uiteindelijk de landelijke overheid die alle burgers in het land het recht op een veilige betaalomgeving moet garanderen. Tot nog toe wordt dit recht met name gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende contant geld en betaalautomaten, de bestrijding van valse munters en de beschikbaarheid van een betrouwbare bancaire infrastructuur. Het zijn nu echter met name de gebruikers van de bestaande bancaire infrastructuur die de laatste jaren in rap tempo zijn opgeschoven naar onderling digitaal zaken doen. Dit leidt tot een nieuwe digitale werkelijkheid.

Zakelijke digitale facturatie vraagt om aanpassing van de veilige betaalomgeving

Dit onderlinge digitale verkeer leidt steeds vaker tot de vervanging van papieren facturen en acceptgiro's door hun digitale tegenhangers. Digitale facturen en acceptgiro's worden meestal per e-mail verzonden. Het is in essentie deze onderlinge verschuiving van papier naar digitaal die de deuren vooralsnog wagenwijd openzet voor phishing-criminelen. Het betreft bovendien geen tijdelijke verstoring van het financiële ecosysteem, maar een situatie die blijft bestaan totdat de veiligheid van de betaalomgeving wordt aangepast aan de nieuwe digitale werkelijkheid.

Betaalomgeving moet worden uitgebreid met een verplichte Mijn Omgeving

Daarom doe ik een urgente oproep aan de volksvertegenwoordiging om de betaalomgeving uit te breiden met het wettelijk verplicht stellen van de Mijn Omgeving bij zakelijk digitaal factureren. Dit maakt het namelijk voor iedere geadresseerde van een digitale factuur of acceptgiro mogelijk om de factuur of acceptgiro te checken of af te handelen binnen zijn veilige online omgeving.

Met een dergelijke aanpassing van de betaalomgeving hebben digitale facturen of acceptgiro's nog steeds ruim baan, maar hebben internetcriminelen niet langer vrij spel. Het gemak van betaallinks via social media blijft bestaan, maar consumenten zijn niet langer vogelvrij en kunnen er altijd voor kiezen om de aan hen toegestuurde zakelijke betaallinks te checken of af te handelen binnen een veilige online omgeving.

Art Huiskes is onderzoeksjournalist.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie