Naar inhoud

Vele nieuws over datalekken bezorgt Nederlanders cyberstress

Hoe goed een strategie op het gebied van digital marketing ook onderbouwd is, één enkele datalekkage kan funest zijn. Een bekend voorbeeld is Yahoo, dat in 2013 en 2014 werd getroffen door twee aanvallen waarbij onbevoegden de gegevens van alle 3 miljard gebruikers hebben buitgemaakt. De internetgigant verzweeg de datalekken echter en pas eind 2016 zijn de voorvallen aan het licht gekomen. Gevolg was dat de aandelenkoers van het bedrijf kelderde. Afgelopen maand heeft de IT-dienstverlener een schikking van 80 miljoen dollar met de aandeelhouders getroffen vanwege de verzwegen datalekken. Maar niet alleen aandeelhouders vrezen het verlies van kwetsbare gegevens, dat geldt natuurlijk ook voor consumenten.

Cyberstress

Het voortdurende nieuws over datalekken in combinatie met het bezit van meerdere online accounts, zorgt zelfs voor stress bij de helft van onze bevolking. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder meer dan 500 Nederlanders van antivirussoftwareleverancier Kaspersky Lab. De meest opvallende onderzoeksresultaten zijn:

  • 44 procent erkent gestrest te raken door voortdurend nieuws over datalekken;
  • het onthouden van wachtwoorden zorgt voor stress bij 57 procent van de Nederlanders;
  • 51 procent van de respondenten maakt zich zorgen over de beveiliging van apparatuur;
  • de grote hoeveelheid persoonlijke online informatie geeft druk bij 57 procent van de respondenten.

Toch verwacht slechts 22 procent van de Nederlanders dat ze het komende jaar te maken krijgen met een cyberbeveiligingsprobleem. Dat terwijl het onderzoek ook leert dat 39 procent van de respondenten afgelopen vijf jaar slachtoffer is geweest van een of andere illegale digitale actie.

Regie houden

“Zorgen over voor de burger veelal onbegrijpelijke digitale problemen zoals datalekken leiden uiteindelijk tot stress”, vertelt hoogleraar Frank Schwab, mediapsycholoog op de Julius-Maximilians-Universität von Würzburg. “Deze stress gaat meestal gepaard met woede, minachting of schaamte en leidt tot gevoelens van hulpeloosheid en hopeloosheid. Uiteraard is een bepaald stressniveau in dit digitale tijdperk onvermijdelijk, maar het is belangrijk dat mensen regie houden ofwel terugkrijgen over hun digitale leven.”

Minder vertrouwen

Burgers hebben steeds minder vertrouwen in technologie en het vermogen van organisaties om hun data goed te beschermen. De onderzoeksrespondenten is gevraagd welke apps ze het minst vertrouwen omtrent de bescherming tegen datalekken en cyberaanvallen. 41 procent noemt hier sociale netwerken. Apps voor GPS-tracking, carpoolen en muziek scoren beter: minder dan 10 procent geeft aan persoonlijke data niet aan aanbieders van zulke apps toe te vertrouwen.

Verantwoordelijkheid

Wat verder opvalt, is dat 21 procent van de Nederlanders geen vertrouwen heeft in de overheid voor de bescherming van hun gegevens. 15 procent meent dat de entertainmentindustrie niet goed met persoonlijke informatie omgaat. 18 procent vertrouwt geen enkele sector met persoonlijke data. De gezondheidszorg, de productiesector en het onderwijs krijgen meer vertrouwen, ondanks het feit dat in deze branches de afgelopen jaren veel grote datalekken waren.

Zwakste schakel

De kloof tussen risico en vertrouwen wordt bevestigd door het feit dat 59 procent van de Nederlanders de partner inloggegevens van apparaten toevertrouwt. Daarentegen heeft slechts 8 procent vertrouwen in een oplossing voor wachtwoordbeheer, terwijl mensen keer op keer zelf de zwakste schakel in beveiliging blijken te zijn.

Goede bescherming

“Datalekken zijn tegenwoordig voorpaginanieuws”, zegt Harco Enting, general manager Benelux bij Kaspersky Lab. “In alle sectoren gaan organisaties de fout in. Het is dus niet vreemd dat burgers op dat vlak weinig vertrouwen hebben en dat daarmee de stress groter wordt. Mensen raken overweldigd door de hoeveelheid informatie die online staat en de vraag of die gegevens wel voldoende worden beschermd. Als ze niet weten hoe ze dat moeten regelen, kan dat stress veroorzaken. Ik adviseer zelf de regie te houden over gegevens en te zorgen voor een goede bescherming. Kies sterke, unieke wachtwoorden en maak gebruik van effectieve cyberbeveiligingsoplossingen, klik niet op ongevraagde links, vermijd onbeveiligde WiFi en download alleen apps van betrouwbare bronnen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie