Naar inhoud

Veranderend consumentengedrag door zomer zonder EK

Het missen van het Europees kampioenschap voetbal is een flinke aderlating voor het Nederlandse bedrijfsleven. Daar waar de straten tijdens dergelijke kampioenschappen oranje gekleurd zijn, de horeca gouden tijden beleeft en supermarkten met ludieke acties gerelateerd aan de kleur oranje klanten behagen, is het nu stil. Een geluk voor de bondscoach die met een gerust de sociale media kan bestuderen. Maar wel pech voor de elektronicaconcerns, want de televisies vliegen niet over de toonbank.

Zonnebank als reservebank

Een EK of WK voetbal is in de regel het tijdperk dat elektronicawinkels goede zaken doen. Uit interne analyses van Art & Craft komt een opmerkelijke uitkomst. Terwijl de televisieverkopen dankzij het kampioenschap in Frankrijk enorm zijn gestegen bij onze zuiderburen, blijkt dat wij Nederlanders vanwege het mislopen van het eindtoernooi niet op de bank voetbal zitten te kijken, maar vooral onder de zonnebank liggen. Dit is af te leiden uit de explosief gestegen zonnebankverkopen bij de Belgische elektronicaketen. Opmerkelijk omdat zonnebanken veelal in de wintermaanden worden aangeschaft.

Van regen naar kunstzon

Normaal gesproken lopen verkooptrends van elektronica in Nederland en België in gelijke verhoudingen met elkaar op. Toen Oranje tijdens het vorige internationale toernooi in tegenstelling tot de Rode Duivels wel meedeed, zagen we met name in de verkoop van grote flatscreens een groot verschil ontstaan. Momenteel valt een zeer vergelijkbare Belgische piek rond het EK te meten, maar de verkoopstijging van zonnebanken in Nederland is daarmee nog niet eenvoudig te verklaren. Waarschijnlijk besteden Nederlanders hun geld zonder EK-deelname liever aan vakantie of, bij gebrek daaraan, aan een kunstzon.

België hot op sociale media

De aandacht op het EK gaat vooral naar het Belgische nationale elftal, ook op de sociale media. In de achtste finales staat de jonge ploeg vanavond om 21.00 uur tegenover Hongarije, de verrassende winnaar van groep F. Op sociale kanalen heerst de gekte rondom de Rode Duivels, zo blijkt ook uit de analyse van OBI4wan, leverancier van een tool voor monitoring van de sociale media, van meer dan een miljoen online berichten over het EK in Frankrijk.Afbeelding OBI4wan

Nederland steunt Rode Duivels

In de Benelux zijn vooral de wedstrijden en spelers van België een veelbesproken onderwerp, met gemiddeld ruim 86.000 berichten per dag. Zo ook in Nederland, waar de Belgen door het ontbreken van Oranje tijdens het EK op steun kunnen rekenen van enthousiaste voetbalfans. Dit is zichtbaar door Nederlandse berichten te filteren op basis van land van herkomst of ingevulde locatie in het Twitterprofiel. Grote Nederlandse nieuwsbronnen als Nu.nl, AD, Telegraaf en NOS schreven sinds de start van het EK bijna 100 keer vaker over de zuiderburen dan over de oosterburen.

Hulde voor The Boys in Green

Het hoogste aantal berichten tijdens dit EK ligt tot nu toe op 43.000 berichten en werd gemeten op 13 juni tussen 22:00 en 23:00 uur, na de nederlaag van België tegen Italië. Dat maakt #belita tevens de meest besproken wedstrijd in de groepsfase. De populairste spelers op het toernooi zijn Romelu en Jordan Lukaku, Christiano Ronaldo, Eden Hazard en Dimitri Payet. The Boys in Green, ofwel de supporters van Ierland, zijn de smaakmakers tijdens dit EK. Zo zongen ze een slaapliedje voor een dreumes in de metro en hebben ze met “Will Griggs on Fire” een regelrechte EK-hit te pakken.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie