Naar inhoud

Verandering Nederlands gebruik online media door coronavirus

Net als in andere delen van de wereld, is ook in Nederland social distancing en persoonlijke hygiëne de nieuwe norm. Dat vertaalt zich in afstand houden, regelmatig de handen wassen en vooral veel thuiswerken vanwege het coronavirus. Nu Nederlanders zo veel meer tijd thuis doorbrengen, verandert het mediagebruik vooral online in een rap tempo. Een van de meest in het oog springende veranderingen is de aanzienlijke toename van het aantal bezoeken aan nationale nieuwssites.

Dit blijkt uit de recentste resultaten van het ‘Nederlands Online Bereik Onderzoek’ (NOBO) van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO), dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar.

Intelligente lockdown

In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top 13 van lokale Nederlandse nieuwssites. Toen op 15 maart 2020 in Nederland de intelligente lockdown is aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers van deze websites naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.

Dat consumenten zich in deze tijden van de coronacrisis verlaten op oude vertrouwde nieuwsbronnen, kun je ook opmaken uit de ‘COVID-19 Barometer’ van Kantar. Uit het daaraan onderliggende onderzoek dat in 30 landen wereldwijd wordt gehouden, blijkt dat Nederlanders die op zoek zijn naar informatie over de pandemie nationale mediakanalen de meest betrouwbare informatiebron vinden.

Nederlandse nieuwssites

In Nederland wordt deze grote toename van het gebruik van algemene nationale nieuwssites nog duidelijker als we een vergelijking trekken met een global social media brand als Facebook, waarvan het dagelijkse bereik licht daalt van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.

Sinds de overheidsbeperkingen van kracht zijn, hebben nationale nieuwssites – op een gemiddelde dag – consequent meer mensen bereikt dan Facebook, iets wat sinds de start van het NOBO-project in 2015 niet eerder is voorgekomen.

Mediagebruik jongeren

Niet alleen is het bereik van de Nederlandse nieuwssites fors en significant gestegen, ook interessant is dat deze toename is toe te schrijven aan meer bezoek van jongeren. Jongeren maken van oudsher minder gebruik van deze nieuwsmedia. En ook in de lagere sociaaleconomische groepen zien we een sterke stijging in het bezoek van nationale nieuwssites.

Vooral thuisblijven

De richtlijn om zoveel mogelijk thuis te blijven, heeft ook een zeer duidelijke impact op het bezoek aan en gebruik van sites en apps als Google Maps. In de periode direct na de aankondiging van de lockdown daalde het bereik van de online kaartendienst van 3,5 miljoen gebruikers per dag naar minder dan 2 miljoen gebruikers per dag.

Digitale communicatie

Terwijl Nederlanders steeds meer wennen aan onderwijs en werken vanuit huis, is duidelijk zichtbaar dat het dagelijks bereik van NPO Zapp, de entertainmentapp voor kinderen, tweemaal zo groot is geworden. Maar het gebruik van Skype gaat pas echt door het dak. De videobeldienst wordt dagelijks maar liefst vier keer zo vaak gebruikt in vergelijking met de eerste twee maanden van dit jaar.

Nieuwe sportvormen

Nu sportscholen en sportclubs in heel Nederland hun deuren noodgedwongen hebben gesloten, proberen Nederlanders op de meest creatieve manieren toch te kunnen sporten. Zo worden massaal thuis online yogales gevolgd, zoals duidelijk te zien in de enorme piek van bezoekers aan de site van Yoga Magazine, dat sinds de sluiting van yogascholen met maar liefst 500 procent is gegroeid.

Veranderende realiteit

“In deze snel veranderende realiteit is het meer dan ooit van grote waarde dat de Nederlandse sector gericht op online media gemakkelijk en snel toegang heeft tot een accurate dagelijkse rapportage van het Nederlandse online gedrag”, zegt Karin Schut, directeur van VINEX. “Zo kan de branche haar online aanbod ook in deze moeilijke tijd op de markt afstemmen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie