Naar inhoud

Veranderingen in de woonbehoeftes door de COVID-19-pandemie

“Never waste a good crisis.” Het is een bekende uitspraak van Winston Churchill. De voormalige premier van het Verenigd Koninkrijk heeft hiermee destijds duidelijk gemaakt dat de Verenigde Naties als organisatie haar bestaan te danken heeft gehad aan een mindere periode die aan de oprichting van het orgaan voorafging: de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk is de coronacrisis niet te vergelijken met die oorlog, maar we leven wel in een periode van maatschappelijke turbulentie.


Innovatie in de woningbouwmarkt

Tijdens een crisis worden we als mensen vaak vindingrijk en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen. Dat hebben we in het bijna afgelopen jaar ook geconstateerd bij marktonderzoeksbureau MarketResponse. In 2020 hebben we diverse onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de COVID-19-pandemie op het consumentengedrag in Nederland. In mei hebben we bijvoorbeeld vastgesteld dat veel Nederlanders sinds de uitbraak van het coronavirus bewuster en duurzamer consumeren dan voorheen. Ook in onze studies binnen het woondomein hebben we significante ontwikkelingen gezien en daarom zijn we opnieuw in de data van het leefstijlmodel voor brand strategy researchhet BSR-model – voor wonen gedoken. Dit heeft ertoe geleid dat we een extra leefwereld hebben gevonden die we hebben toegevoegd aan het model.

De comfortabele bewoners als nieuwe doelgroep

Deze vernieuwing van het model lichten we graag nog even verder toe. In de praktijk zien we veel projecten en gebiedsontwikkelingen voorbij komen. Hierin is veel aandacht voor exclusieve bewoners die het nodige te besteden hebben en op zoek zijn naar een veilige leefomgeving met een hoogwaardige luxe woning. Steeds vaker is zichtbaar dat er ook vraag is naar meer comfort en levensloopbestendigheid ten aanzien van woningen en hun woonomgeving. We hebben dit op basis van onze data verder onderzocht en hebben een nieuwe leefstijl gevonden: de comfortabele bewoners.

Aantrekkelijk qua vastgoedrendement

Voor de comfortabele bewoners wordt inmiddels in Nederland veel gebouwd. Het zijn typisch de luxe appartementen voor mensen met een stevig bestedingsniveau die zich willen terugtrekken uit de dynamiek en een comfortabel leven willen leiden, ook als zij later zijn aangewezen op verzorging en verpleging in de eigen woning. We verwachten dat het voor veel ontwikkelende beleggers en aannemers interessant is om zich te richten op deze doelgroep. De vraag vanuit deze Nederlanders kan aantrekkelijk zijn qua vastgoedrendement. We zien twee dominante ontwikkelinspanningen in de markt, te weten hoogstedelijke inbreidingslocaties en duurdere appartementen voor ouderen.

In het onderzoeksrapport ‘BSR-wonen: hoogwaardig wonen voor álle typen bewoners’ vind je meer informatie over de diverse leefstijlen en hoe deze van elkaar verschillen. Zo kun je bijvoorbeeld lezen dat de leefwerelden ook toepasbaar zijn op levensloopbestendig wonen, hoe 65-plussers hun leefwereld zien en dat er ook hier grote verschillen te vinden zijn tussen de uiteenlopende doelgroepen.

Wiebe de Ridder is principal consultant wonen, vastgoed en leefomgeving bij marktonderzoeksbureau MarketResponse.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie