Naar inhoud

Verbeteren passagierservaring is prioriteit voor luchthavens

In 2015 verwachten luchthavens wereldwijd in totaal 8,7 miljard dollar te investeren in IT. Dit komt neer op een budget van gemiddeld 6,25 procent van de totale omzet. Vorig jaar was dit nog 5,82 procent. De investeringen zijn met name gericht op het verbeteren van de customer experience. Beacons worden ingezet om passagiers op basis van hun locatie diensten aan te bieden. Verder willen de vliegvelden mobiele applicaties inzetten voor navigatiedoeleinden en actuele reisinformatie.

Passagiersstromen

Dit blijkt uit het jaarlijkse studie “Airport IT Trends”, in opdracht van IT-dienstverlener SITA en belangenorganisatie Airports Council International (ACI) en in samenwerking met onderzoeksbureau Airline Business. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart (73%) van de luchthavens het beter verwerken van passagiersstromen als één van de belangrijkste redenen ziet om te investeren in IT, ten opzichte van 59 procent vorig jaar. Daarnaast vindt 84 procent dat de veiligheid van de passagiers en de luchthaven prioriteit moet krijgen bij IT-investeringen, tegenover 76 procent vorig jaar.

Beacontechnologie

De komende drie jaar wil 80 procent beacons inzetten om passagiers op basis van hun locatie diensten aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is het tonen van de beste looproutes door de luchthaven. Ook wil 74 procent de technologie gebruiken om passagiers notificaties te bieden. Daarnaast wil meer dan de helft in 2018 sensoren hebben geïmplementeerd op plaatsen als de incheckbalie, bagageband, security, wachtruimtes en bij het boarden. Op deze manier willen ze inspelen op de komst van het internet der dingen op vliegvelden.

Mobiele diensten

Daarnaast wordt er meer geïnvesteerd in mobiele diensten; 91 procent is van plan een mobiele applicatie te bieden waarmee passagiers zich door de luchthaven kunnen navigeren. Daarnaast wil 83 procent realtime notificaties bieden met actuele reisinformatie, zoals lokale verkeersinformatie of wachttijden bij de terminal.

Selfservice

Luchthavens hebben de afgelopen periode flink geïnvesteerd in selfservice kiosken. Negen van de tien luchthavens beschikt tegenwoordig over selfservice check-in kiosken, ten opzichte van 75 procent in 2014. Daarnaast biedt 42 procent passagiers de mogelijkheid om zelf bagagelabels uit te printen, waarna ze hun bagage af kunnen geven bij een bagage drop-off punt. Tegenwoordig zijn er op 50 procent van de luchthavens (on)bemande bagage drop-off punten beschikbaar.

Business intelligence

De komende drie jaar willen luchthavens de operationele efficiëntie verbeteren door de  sensortechnologieën in te zetten voor business intelligence initiatieven. Door bijvoorbeeld realtime informatie over assets en resources te gebruiken, willen deze organisaties sneller en effectiever reageren op gebeurtenissen.

Relevante data

Luchthavenmedewerkers maken steeds vaker gebruik van mobiele devices, maar ook luchtvaartmaatschappijen spelen in op het toenemende gebruik van mobiele devices door relevante data te verzamelen. In 2018 zal meer dan 60 procent medewerkers via hun mobiele device toegang verschaffen tot informatie over operationele problemen op de luchthaven (IROPS), zodat zij in staat zijn sneller te reageren op gebeurtenissen.

Smart airports

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de luchthavens de komende drie jaar willen investeren in het creëren van smart airports. Zo krijgt het verbinden van mensen en devices door het inzetten van sensoren steeds meer aandacht. Daarnaast wordt er geïnvesteerd om de data die hieruit voortvloeien in te zetten om betere en snellere beslissingen te nemen.

Collaborative decision making

Momenteel heeft bijvoorbeeld bijna een derde van alle luchthavens op lokaal niveau collaborative decision making (CDM) geïmplementeerd en is 34 procent van plan om dit voor 2018 te introduceren. Een uitgebreidere versie, A-CDM waarbij het vliegveld is verbonden aan regionale luchtverkeersmanagement, luchtvaartmaatschappijen en andere systemen, wordt de komende drie jaar eveneens uitgerold bij 34 procent. Op dit moment is dit bij slechts 14 procent aanwezig.

Passagierservaring

Passagiers hebben voor luchthavens altijd een hoge prioriteit. Daarbij komt kijken dat technologie steeds meer wordt gezien als het belangrijkste hulpmiddel om de passagierservaring te verbeteren", zegt Matthys Serfontein, vicepresident airport solutions van SITA. “CIO's van luchthavens besteden hun budgeten aan verschillende technologieën, zoals beacons, mobiele diensten en meer selfservice diensten. Op deze manier willen ze inspelen op de veranderende verwachtingen van de connected reiziger, terwijl ze tegelijkertijd goede dienstverlening willen bieden op de steeds drukker wordende vliegvelden.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SITA.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie