Naar inhoud

Verdere daling van tv-aansluitingen in Nederland zichtbaar

De voortgaande ontwikkeling van online videokanalen, betaald en onbetaald, als Netflix en YouTube, heeft overduidelijk invloed op de traditionele televisiekanalen. Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,2 procent gedaald naar 7,39 miljoen. De groei bij digitale televisie was onvoldoende om de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren. Dit is het negende kwartaal op rij dat de televisiemarkt in volume daalt.

Kabel domineert tv-technologie

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Dutch TV Market 2017 Q1’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Kabel blijft volgens het rapport de grootste televisietechnologie met 57,6 procent van alle tv-aansluitingen, ondanks een daling van 1 procentpunt vergeleken met het eerste kwartaal van 2016. DSL, koper, volgt als nummer twee met bijna 19 procent en glasvezel is nummer 3 met bijna 15 procent. Zowel satelliet als Digitenne, digitale tv via de ether van KPN, hadden een marktaandeel van minder dan 5 procent in het eerste kwartaal van dit jaar, waarbij satelliet CanaalDigitaal net iets groter is dan Digitenne.

Omzetdaling uit tv-diensten

De kwartaalomzet uit tv-diensten daalde sterker dan het volume en kwam 1 procentpunt lager uit op 454 miljoen euro. Dit was mede het gevolg van 2 procent omzetdaling bij Ziggo. Het positieve effect op de omzet van Ziggo’s prijsverhoging per 1 juli 2016 werd teniet gedaan door de voortgaande daling van het aantal tv-klanten. Hierdoor eindigde Ziggo het kwartaal op een aandeel van 60,5 procent van de televisie-omzet, 0,5 procentpunten minder dan in het vierde kwartaal van 2016. KPN steeg juist met 0,5 procentpunten en kwam uit op 26,9 procent van de totale tv-omzet in Nederland, 0,5 procentpunten meer dan in het voorgaande kwartaal.

Voortgaande daling verwacht

De omzet op tv-gebied groeit de komende jaren niet meer, verwacht het marktonderzoeksbureau. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog licht, waar na in de tweede helft van de onderzoeksperiode de daling inzet tot 1,78 miljard euro in 2021.

Meer opzeggingen tv-abonnementen

“De verwachte omzetdaling wordt vooral veroorzaakt doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv-aansluiting te nemen of om hun tv-abonnement op te zeggen”, aldus Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper. “De zogenaamde cord-nevers en cord-cutters kijken dan tv en video via internet. Daarvoor komen steeds meer diensten beschikbaar waaronder de uitbreiding van NLZiet met live televisie. Tot en met 2021 verwachten wij dat het aantal tv-abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie