Naar inhoud

Verdere groei online bestedingen in aanloop naar feestdagen

De online december-aankopen groeien in Nederland in 2016 naar verwachting met 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Hiermee komt de totale online besteding voor de aankomende feestdagen naar schatting uit op 5,1 miljard euro. 16 procent van deze aankopen wordt verricht met een smartphone en 10 procent gebeurt via een tablet. De grootste piek in online omzet, 117 miljoen euro, wordt verwacht op 12 december.

Voortdurende online omzetgroei

Dit blijkt uit het recente onderzoek ‘Adobe Digital Insights’, de jaarlijkse studie van de gelijknamige digitale dienstverlener gebaseerd op de analyse van geanonimiseerde data van 100 miljard bezoeken aan bezoeken van websites van meer dan 700 bedrijven in Europa en Azië. In België wordt een online omzetgroei van 12 procent verwacht vergeleken met 2015. De totale online besteding in België voor de aankomende feestdagen komt hiermee uit op 2,9 miljard euro. De eerste piek in bestedingen wordt daar verwacht op Black Friday 25 november, waarna het aantal online aankopen geleidelijk zal stijgen. De grootste piek wordt net als in Nederland verwacht op 12 december. In totaal stijgen de online bestedingen voor de feestdagen in de dertien landen die zijn meegenomen in het onderzoek met 14,3 miljard euro.

Minder fluctuaties in Nederland

Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen de minst grote fluctuaties heeft in online aankopen in deze periode. Tijdens het grootste piekmoment wordt er 1,7 keer meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag. In België wordt er op de piekdag, 12 december, naar verwachting twee keer zoveel online gekocht dan op een gemiddelde dag. In het Verenigd Koninkrijk wordt er tijdens Black Friday naar verwachting 3,2 keer zoveel online besteed. In Frankrijk vindt de piek ook plaats op Black Friday, er wordt dan 2,1 keer zoveel besteed en in Duitsland wordt er een piek verwacht op 27 november met 1,9 keer meer online aankopen dan op een gemiddelde dag.

Koopjesjacht en gemak

Aanbiedingen blijven nog altijd de belangrijkste aanleiding voor consumenten om online aankopen te doen, maar het gemak van online winkelen wordt steeds belangrijker. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Singapore kiezen steeds meer consumenten voor online winkelen om te voorkomen dat ze in de rij moeten staan in de winkel. Specifieke aanbiedingen zorgen ervoor dat consumenten worden gestimuleerd om aankopen te doen rondom grote kortingsdagen, zoals Black Friday. Dit is duidelijk zichtbaar in Europese landen als het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden.

Last-minute aankopen

In andere landen worden pieken in aankoop vooral veroorzaakt door last-minute aankopen en leiden de grote actiedagen tot weinig of geen stijging in de verkoop. Bijvoorbeeld in Duitsland, België en Oostenrijk. Opvallend is wel dat de afgelopen vier jaar de verkoop tijdens Black Friday bijna twee keer zo hard is gegroeid dan op Cyber Monday met +126 procent. In Scandinavische landen is Black Friday met maar liefst 187 procent gegroeid de afgelopen vier jaar in vergelijking met 66 procent in andere Europese landen. Maandag is in Europa de meest populaire dag om online te winkelen, maar in november en december stijgt het aantal online aankopen in het weekend met 7 procent.

Mobiel in opkomst

Data-analyse van de afgelopen drie jaren maakt duidelijk dat mobile shopping toeneemt. Het doen van aankopen via smartphone of tablet heeft een steeds groter aandeel in de online bestedingen voor de december feestdagen. Smartphones zijn in Nederland in deze periode goed voor 16 procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen 10 procent van de omzet. Opvallend is dat consumenten vaker hun smartphone gebruiken om producten te zoeken dan tablet, respectievelijk 35 procent en 13 procent. In België worden er aanzienlijk minder aankopen gedaan met behulp van smartphone (6%) en tablet (6%). Ook wordt er in vergelijking met Nederland minder gezocht naar producten via smartphone (17%) of tablet (10%). Zweden en Noorwegen gaan aan kop als het gaat om mobile shopping. In Zweden is maar liefst 21 procent van de online omzet afkomstig van smartphones en 10 procent van tablets. In Noorwegen is 20 procent van de online omzet afkomstig van smartphones en 12 procent van tablets.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie