Naar inhoud

Verdere krimp van de Nederlandse markt voor mobiele telecom

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het tweede kwartaal van 2018 goed geweest voor een omzet van 938 miljoen euro. Dat is een daling van 8,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. De omzetdaling op jaarbasis is vergelijkbaar met het eerste kwartaal, want opnieuw heeft de markt dit jaar geen groei vertoond. De mobile network operators schrijven deze daling vooral toe aan de invloed van regelgeving en prijsdruk, gecombineerd met de sterke concurrentie. Tele2 en KPN hebben hun marktaandeel op jaarbasis zien groeien, terwijl Vodafone de grootste verliezer is.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Dutch Mobile Operators 2018-Q2’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Vodafone grote verliezer

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk heeft Tele2 als enige groei van de kwartaalomzet laten zien. Het bedrijf noteert een groei van 13,8 procent jaar-op-jaar. Tele2 – dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile – blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent in het tweede kwartaal van 2018. Van de andere drie spelers laat KPN de minste omzetdaling zien (-5,8%) en breidt daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile heeft een iets grotere omzetdaling op mobiel (-7,2%) op jaarbasis en weet zijn marktaandeel iets te verhogen naar 22,8 procent. Vodafone, inclusief de mobiele omzet van Ziggo, heeft de grootste klap te verwerken gekregen en liet een omzetdaling zien van 15,9 procent. De operator verliest als enige MNO marktaandeel en komt uit op 28,8 procent.

Opnieuw daling dienstenomzet

De omzetdaling naar 938 miljoen euro betekent jaar-op-jaar een daling van 8,2 procent en sequentieel -0,3 procent. Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het voorgaande eerste kwartaal, maar ook dit jaar vertoont de markt voor de tweede jaar op rij geen groei. Operators wijzen vooral op gemiste omzet door regulering maar ook prijsdruk en zware concurrentie worden als oorzaken genoemd. Vodafone heeft bijvoorbeeld berekend dat regulering in het tweede kwartaal een impact heeft gehad ter grootte van 17 miljoen euro, voornamelijk door lagere inkomsten voor afwikkelen van gesprekken maar ook door lagere inkomsten via roaming.

Verdere krimp verwacht

Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper de verwachtingen voor de komende vijf jaren bijgesteld. Naar verwachting krimpt de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 4 procent in omzet naar ongeveer 3,9 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2022 de markt nog steeds licht krimpt – met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei van 1,8 procent – tot een omzet van rond de 3,7 miljard euro in 2022. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet afneemt, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

Worsteling met concurrentie

“Hoewel het aandeel van abonnees met een onbeperkt data-abonnement nog klein is, zijn er wel steeds meer mensen die een grotere databundel nemen”, aldus Alejandra van de Roer, senior research analyst bij Telecompaper. “Door de aanhoudende concurrentie worstelen operators echter nog altijd met de vertaling van deze vraag naar hogere tarieven en omzetten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie