Naar inhoud

Verdere toename gebruik glasvezelaansluitingen in Nederland

Terwijl een groot deel van Nederland momenteel aan huis is gebonden, wordt massaal gebruikgemaakt van de digitale voorzieningen in dit land. Platformen als Amazon Prime, Apple TV+, Disney+, Netflix en YouTube hebben de kwaliteit van hun huidige dienstverlening verlaagd om de druk op het internet in verband met de coronacrisis te verlagen. Voor deze telecomdiensten gebruikt een op de vijf Nederlanders inmiddels een glasvezelverbinding.

Dat kun je opmaken uit het rapport ‘Dutch Broadband 2019-Q4’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Eind 2019 telde Nederland 1,5 miljoen actieve fiber to the home-aansluitingen (FTTH), 160.000 meer dan eind 2018. Doordat glasvezel beter presteerde dan de breedbandmarkt als geheel, groeide het marktaandeel van glasvezel aan het einde van het jaar tot 19,8 procent van de breedbandverbindingen, een stijging met bijna 2 procentpunten op jaarbasis.

Breedbandaansluitingen in Nederland

De groei in het aantal actieve glasvezelaansluitingen, zogeheten homes activated, ging vooral ten koste van de digital subscriber line (DSL), het aloude koper. Deze technologie verloor in 2019 bijna 100.000 aansluitingen en eindigde met minder dan 2,6 miljoen. Kabel bleef de meest populaire technologie om toegang te krijgen tot breedband in Nederland. Het telde meer dan 3,5 miljoen aansluitingen eind 2019 en een stabiel marktaandeel van iets meer dan 46 procent. De cijfers zijn inclusief verbindingen voor consumenten en small office, home office (SoHo) en exclusief het bedrijfssegment.

KPN heeft minder klanten maar meer omzet

De groei in het aantal gebruikte glasvezelverbindingen wordt gestimuleerd door de versnelde uitrol van FTTH-netwerken door KPN en andere aanbieders. Ondanks de groeiende footprint verloor KPN in 2019 breedbandklanten en zag het zijn marktaandeel met 1,4 procentpunt dalen tot 38,8 procent, oftewel minder dan 3 miljoen breedbandverbindingen. De operator slaagde er in 2019 desondanks in de breedbandomzet met 2,6 procent te laten groeien tot 950 miljoen euro, mede dankzij prijsverhogingen en het schappen van het goedkope Telfort-merk.

Omzetgroei in de markt vertraagt in 2020

De totale omzet uit de breedbandmarkt steeg in 2019 met 6,1 procent tot ruim EUR 2,1 miljard. Verwacht wordt dat de omzetgroei in 2020 vertraagt naar 3,3 procent, vanwege groeiende concurrentie en verzadiging op de markt voor fixed–mobile convergence-pakketten (FMC), een combinatie van vast en mobiel waardoor er minder ruimte is voor prijsverhogingen. “Nu Ziggo en KPN onlangs gigabit-diensten hebben geïntroduceerd, is er potentieel voor verdere groei in de breedbandomzet”, stelt Kamiel Albrecht, senior analist bij Telecompaper. “Veel hangt af van hoe snel consumenten migreren naar de snellere diensten en of de aanbieders in staat zijn hogere prijzen te vragen voor de premium services.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie