Naar inhoud

Verdere transformatie van fanbeleving van de Tour de France

Hoewel de afwezigheid van Tom Dumoulin de belangstelling van Nederlanders voor de Tour de France in 2019 laat krimpen, blijft het wielerspektakel de ware wielerliefhebber boeien. Die is natuurlijk inmiddels op zijn wenken bediend door Mike Teunissen, die dit jaar de eerste etappe wist te winnen en daarmee de eerste Nederlandse drager van de Gele Trui werd na Erik Breukink. Overigens heeft de wielerfan toch al niets te klagen, want zijn beleving wordt ieder jaar verder geoptimaliseerd door technologische innovaties.

Verantwoordelijk voor die vernieuwing is NTT, een nieuwe wereld opererende technologie-serviceprovider, dat de samenwerking met de Amaury Sport Organisation, de organisator van de Tour de France, tot en met 2024 heeft hernieuwd. Het partnerschip is in 2015 geïnitieerd door IT-dienstverlener Dimension Data. De uitbreiding van het contract biedt de ruimte om nieuwe innovaties te creëren. Zo kunnen niet alleen de kijkervaring van de wielerfan worden verbeterd, maar ook een hele nieuwe generatie fans aan het evenement worden gebonden.

Verandering kijkervaring

Na een samenwerking van vijf jaar is de toon gezet in het gebruik van geavanceerde technologie in de wielersport. De betrokken partijen laten zien hoe het gebruik van data de kijkervaring van een sportfanaat compleet kan veranderen. Dit maakt de weg vrij voor NTT om die expertise te gebruiken om andere takken van sport te digitaliseren, zoals connected stadiums en velodromes. Dit jaar worden een aantal nieuwe technologische features ter verbetering van de kijkervaring geïmplementeerd of getest:

  • Verbeterde tv-graphics: Internationale televisie-uitzendingen worden verrijkt met nieuwe illustraties en grafieken met de data-inzichten van een team voor live data en 3D-kaarten van de live situatie.
  • Test met augmented reality: Technologie wordt gebruikt om een voorstelling te geven hoe thuiskijkers de race in de toekomst kunnen volgen.
  • Le Buzz: Een nieuw model voor machine learning wordt voor het eerst getest tijdens de Tour de France 2019. Het analyseert de bewegingen binnen het peloton om belangrijke momenten te voorspellen, zoals de kans op een val, een tweedeling in het peloton of een verandering in de dynamiek van de koers.
  • Catch the Break-voorspeller: De koersvoorspeller is uitgebreid en houdt nu nog beter rekening met de individuele strategieën die op verschillende momenten in de race voorkomen. Dit kan dankzij individuele modellen voor machine learning voor elke sectie van tien kilometer op de route.
  • Cloud platform automation: Alle oplossingen, ingezet tijdens de Tour de France, worden gehost in de cloud en ontwikkeld en ondersteund door een wereldwijd team. Dankzij de combinatie van development operations en cloud automation kunnen productieomgevingen sneller worden opgeschaald en afgeschaald, afhankelijk van de vraag van de gebruiker.
  • Platform delivered managed services: Alle innovaties op het gebied van kijkerservaring worden ondersteund met een robuust, betrouwbaar platform.

Digitalisering Tour de France

“Sinds 2015 hebben A.S.O. en NTT de manier waarop fans de wedstrijd volgen via verschillende media – op locatie, mobiel, televisie en social media – sterk verrijkt”, vertelt Yann Le Moenner, chief executive officer bij A.S.O. “Gezamenlijk hebben we de digitalisering van de Tour de France een boost gegeven om jonge fans aan te trekken. Via een nieuwe mobiele app, via het all-in-one digitale platform Race Center waarop fans de koers real-time kunnen volgen en via @letourdata vertellen we het verhaal van de race met data. Dankzij het real-time-analyseplatform van NTT en onze contentfabriek die we samen hebben ontwikkeld, kunnen we elk jaar gemiddeld 2.000 exclusieve contentstukken produceren. Nieuwe toevoegingen zoals grafieken, 3D-kaarten en een interactief palet geven nog eens extra kleur aan de Tour. We zijn ervan overtuigd dat we met dit partnership nog meer uitdagingen aan kunnen en grootste dingen kunnen bereiken in de komende jaren.”

Real-time datavisualisaties

Sinds het begin van de samenwerking heeft A.S.O. al indrukwekkende resultaten geboekt op alle digitale platforms. Het aantal fans op social media groeide van 2,7 miljoen in 2014 naar 7 miljoen in 2019. Daarnaast nam het verkeer naar het Race Center tussen 2016 en 2018 met 14 procent toe en steeg het aantal videoviews met 1.000 procent van 6 naar 75 miljoen op de officiële platformen van de Tour de France. Via op de fiets geïnstalleerde sensors worden meer dan 150 miljoen datapunten per etappe van de Tour de France verzameld. Deze worden vervolgens geanalyseerd om fans te voorzien van dagelijkse real-time datavisualisaties op de officiële social media zoals @letourdata.

Vergroting aantrekkingskracht

“Als Dimension Data hebben we de aantrekkingskracht van de Tour de France vergroot en fans dichterbij de actie en hun favoriete renners gebracht”, zegt Jason Goodall, chief executive officer bij NTT. “Als NTT gaan we nu een nieuw, spannend tijdperk van innovatie in, waarin we onze klanten kunnen ondersteunen met nieuwe, innovatieve software. We kijken ernaar uit om onze samenwerking met A.S.O. voort te zetten en miljoenen fans bij ’s werelds grootste wielerwedstrijd te betrekken met het verhaal van innovatie.”

De 106e editie van de Tour de France is op 6 juli 2019 in Brussel gestart met de viering van 100 jaar Gele Trui. Brussel is bovendien de thuisbasis van Eddie Merckx, recordhouder van het dragen van de Gele Trui. De Tour eindigt op 28 juli 2019 op de Champs-Élysées in Parijs. Meer informatie over de samenwerking vind je op de Tour de France Microsite.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie