Naar inhoud

Verhoging van de conversie in het proces van leadgeneratie

Je hebt een overtuigende advertentie ontworpen, daar omheen een goede campagne gebouwd en je bereikt de juiste doelgroep. Het enige wat je van die doelgroep wil, is details: naam, e-mailadres en telefoonnummer. Maar ze vullen dat contactformulier maar niet in... Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat iemand jouw contactformulier niet invult. Terwijl dat nu juist het doel is van die overtuigende advertentie. In de praktijk blijkt dat een pakkende campagne vaak niet voldoende is om de gewilde details van jouw doelgroep te verkrijgen. Hoe zorg je dat mensen wél tot conversie overgaan? Drie belangrijke factoren en bijbehorende tips.

Tip 1: wees consistent

Hoe profileert jouw bedrijf zich naar buiten toe? Loopt er één rode draad door al jouw (marketing)uitingen en worden alle uitingen gedaan vanuit één overkoepelende kerngedachte? Of zijn alle e-mails, online en offline advertenties en campagnes op social media op zichzelf staande uitingen die er telkens anders uitzien? Eén lijn trekken in je branding is van essentieel belang om mensen te binden aan je bedrijf of merk. Al je uitingen moeten herkenbaar zijn en op die manier terug te leiden zijn naar jouw bedrijf.

Het gebruik van veel verschillende foto’s, lay-outs en tekststijlen is daarom niet verstandig. Het kan er zelfs voor zorgen dat mensen afstand nemen van je bedrijf. Gelukkig kun je dit voorkomen door je aan een aantal simpele regels te houden:

  • gebruik in de e-mail en op de landingspagina dezelfde headerfoto;
  • herhaal in elk geval de kop uit de e-mail op de landingspagina;
  • gebruik dezelfde kleuren in de e-mail, op de landingspagina en in het contactformulier;
  • zorg voor een heldere call-to-action; voorkom dat mensen moeten zoeken naar een button.

Natuurlijk is het mogelijk om enigszins te variëren in de kop of in de headerfoto. Het belangrijkst is de herkenbaarheid. Sluiten e-mail, advertentie en landingspagina op elkaar aan? Dan zit je goed.

Tip 2: zorg dat mensen niet afgeleid kunnen worden

Het enige wat je wil met je campagne is een ingevuld contactformulier. Zorg dat je bezoekers niet afgeleid kunnen worden van dat doel. Het creëren van een goede landingspagina is de eerste stap. Stuur je iemand ‘gewoon’ naar je website, dan zorgt dat voor teveel afleidingen. De teksten, foto’s en buttons op je website dienen namelijk verschillende doelen en kunnen ervoor zorgen dat iemand geneigd wordt een heel andere actie te ondernemen dan de actie die jij met deze campagne voor ogen had.

De volgende stap is je landingspagina navigatie-vrij maken. Als mensen gemakkelijk weg kunnen van je landingspagina, om bijvoorbeeld naar een ‘over ons’- of ‘diensten’-pagina te gaan, is de kans op de gewenste conversie veel kleiner. Je weet namelijk niet zeker of mensen hun weg nog terugvinden naar je formulier. De intentie die de bezoeker had om het contactformulier in te vullen ben je dan kwijt.

Tip 3: doe meer met minder

Less is more geldt eigenlijk voor elk aspect van je advertentie, e-mail of landingspagina. Of het nu gaat om de gegeven informatie, de indeling van de content of om het aantal velden in het contactformulier, minder is altijd beter.

Want klik jij nog op de bestelbutton als je eerst een heel magazine aan informatie moet doorspitten? De eerste interesse die je hebt aangewakkerd verdwijnt als sneeuw voor de zon als je teveel tekst en foto’s gebruikt. Wat mensen willen, is duidelijkheid, één route die ze leidt naar het doel. Voorzie je advertentie of e-mail daarom van drie elementen:

  • een dwingende kop;
  • een korte samenvatting van de details;
  • een opvallende button.

Dat is voldoende om je lezer de juiste impuls te geven om op de button te klikken.

Strooi niet met kostbare informatie

Als je alle informatie al weggeeft in je e-mail, advertentie of op je landingspagina is iemand minder geneigd om het contactformulier nog in te vullen. Stel daarom een beloning in het vooruitzicht. Bewaar de meest interessante en verleidelijke details daarom tot na het invullen van het contactformulier, benoem expliciet dat mensen dus méér krijgen als ze het formulier invullen en beloon je leads op die manier voor het achterlaten van hun gegevens.

If someone must scroll, it takes a toll. Houd deze gedachte in je achterhoofd bij het opstellen van je e-mail of landingspagina. Zorg dat alle interessante, verleidelijke, pakkende informatie en je cta-button in beeld zijn zonder dat er gescrold hoeft te worden.

A/B-testen met contactformulier

Gemiddeld genomen genereren formulieren met vijf of minder velden meer conversie dan formulieren met meer velden. Een kort contactformulier werkt dus beter. Ook kan de volgorde van de in te vullen velden bepalend zijn voor de conversie. Zo haken veel mensen af als zij hun telefoonnummer verplicht moeten achterlaten, maar kan het helpen als het invulveld voor het telefoonnummer onderaan het formulier wordt geplaatst.

Om erachter te komen wat bij jouw doelgroep het beste werkt, kun je aan de hand van A/B-testen je contactformulier optimaliseren.

Dus, wat heb je nodig?

Om te zorgen dat jouw contactformulier voortaan vaker wordt ingevuld, zijn drie factoren van belang: consistentie in je uitingen, de mate van afleiding en de hoeveelheid informatie die je geeft. Wat je dus nodig hebt, is:

  • een heldere profilering van je bedrijf waarop je al je (marketing)uitingen kunt baseren, inclusief richtlijnen voor lay-out, kleurgebruik en tekststijl zodat mensen je bedrijf gaan herkennen;
  • een specifieke landingspagina die mensen de mogelijkheid geeft om slechts één handeling uit te voeren: namelijk het invullen van het contactformulier;
  • de juiste (hoeveelheid) informatie in een kleine verpakking, nét groot genoeg om de lezer de juiste impuls te geven.

Houd je bij een volgende campagne rekening met deze drie factoren, dan maak je het voor je doelgroep een stuk aantrekkelijker om dat contactformulier echt eens in te vullen. Een flinke boost voor je leadgeneratie ligt dan op de loer. Kleine handelingen die het proberen zeker waard zijn.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer en contentstrateeg bij Best4u Group, een bureau dat al jarenlang bedrijven voorziet van websites, webshops en online oplossingen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie