Naar inhoud

Verouderde ICT-systemen dwarsbomen digitalisering overheid

Verouderde ICT-systemen zorgen dat de digitale transformatie bij Nederlandse overheidsinstellingen vertraging oploopt. 37 procent van de ICT-top van die instanties gelooft dat de huidige infrastructuur van zijn organisatie de doelstellingen voor de digitalisering niet kan ondersteunen. Zo tast de huidige data-infrastructuur de operationele wendbaarheid aan (67%), verhoogt het de operationele kosten (90%), creëert het compliance-uitdagingen (78%) en vermindert deze lacune het vermogen om aan de verwachtingen van de burgers te voldoen (82%).

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Slimme overheid in 2019 – Door gegevens gestuurde transformatie in Europa’ van IT-bedrijf Pure Storage, waarin de huidige staat van de projecten in het kader van de digitale transformatie in kaart is gebracht. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk waarvoor meer dan 450 interviews met senior ICT-managers bij overheidsinstanties zijn afgenomen. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Insight Avenue.

Voortgang digitale transformatie

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 47 procent van de huidige ICT-projecten van de overheid volledig aan de verwachtingen voldoet en op tijd en binnen budget wordt opgeleverd. Een beter gebruik van data is een belangrijke factor voor centrale overheidsdiensten om interne veranderingen aan te sturen, om mee te gaan met beleidswijzigingen en om de resultaten voor de burgers te verbeteren. Ondanks dat data inderdaad als een belangrijke factor worden gezien, kan een verouderde infrastructuur deze plannen in de weg zitten.

Verbeterde resultaten voor de burgers

63 procent erkent dat data een hulpmiddel vormen die ervaringen voor burgers kan transformeren, 80 procent gelooft dat een betere ervaring van de burgers het vertrouwen in de overheid kan herstellen. Naarmate de verwachtingen van de burgers steeds groter worden, wordt het gebruik van gegevens als essentieel beschouwd voor verbeteringen op uiteenlopende gebieden:

  • 39 procent meent dat data van belang zijn om burgers een service te bieden die hen weinig tijd kost;
  • 45 procent verklaart dat het leveren van een betrouwbare, ononderbroken en mobiel geoptimaliseerde service wordt aangedreven door gegevens;
  • 33 procent antwoordt dat gegevens kunnen helpen bij het creëren van een eenvoudige en probleemloze gebruikservaring.

Stimuleren van interne veranderingen

Naast resultaten voor de burgers is het gebruik van data ook een instrument dat overheden helpt toekomstbestendig te worden onder steeds moeilijkere omstandigheden. In een tijd waarin budgetten blijven dalen, is bijna de helft (49%) van mening dat men beter gebruik kan maken van data en analyses om kostenbesparingen te realiseren en om meer waarde te genereren. 47 procent geeft aan dat dit ook betere real-time besluitvorming mogelijk maakt.

Naleven van beleidswijzigingen

Er zijn nog andere factoren waardoor overheidsorganisaties hun datastrategie en infrastructuur sneller moeten herzien. Hiertoe behoren de eisen van de overheid om een cloud first-beleid te voeren (25%), de publieke controle en de verhoogde verwachtingen van burgers (29%) en de behoefte aan meer samenwerking plus de overgang naar een digitale overheid (41%).

Belemmeringen voor transformatie

62 procent is van plan zijn datastrategie en infrastructuur te herzien om de departementale strategische doelstellingen binnen de komende twee jaar beter te ondersteunen. De grootste obstakels die zich op hun weg bevinden, zijn echter investeringen in data-infrastructuur (86%), investeringen in applicaties (82%), legacy processen plus gebrek aan wendbaarheid (84%) en een gebrek aan digitale vaardigheden en ervaring (76%).

“Data hebben de potentie om de transformatieprogramma's van de centrale overheidsafdelingen mogelijk te maken”, zegt Theo van Teylingen, regional director Benelux & Nordics bij Pure Storage. “Die gegevens helpen om strategische doelen te bereiken, beleidswijzigingen door te voeren en een betere dienstverlening aan burgers te bieden. Hoewel het bemoedigend is om te zien dat ICT-leiders van de overheid dit potentieel erkennen, zijn er hindernissen te overwinnen als het gaat om het verkrijgen, opslaan, structureren en beheren van deze gegevens.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie