Naar inhoud

Versneld einde traditionele automarkt door de coronacrisis

De coronacrisis zorgt ervoor dat wereldwijd in hoog tempo regionale automarkten ontstaan. De beschikbaarheid van grondstoffen beïnvloedt en bepaalt namelijk in toenemende mate het industriebeleid van individuele landen en de technologische agenda van automobielfabrikanten. Bovendien leiden subsidieregelingen en wetgeving in de verschillende landen tot totaal andere omstandigheden in de regionale automarkten waar voertuigen worden geproduceerd.

Dit kun je opmaken uit de ‘Global Automotive Executive Survey 2020 – Say goodbye to one global market – recognize increasing localization, accelerated by COVID-19’ van accountants- en adviesorganisatie KPMG. Dit onderzoeksrapport is gebaseerd op een onderzoek naar de verwachtingen van ruim 1.100 executives in de automobielsector en bijna 2.000 consumenten. Hoewel de impact van de coronacrisis op de sector op dit moment aanzienlijk is, wordt verwacht dat de productie en verkoop van voertuigen in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd weer aantrekt.

Herstel automarkt komt in golven

“De wereldwijde COVID-19-pandemie is duidelijk een katalysator voor een compleet andere sector”, stelt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider automotive. “De onzekerheden als gevolg van COVID-19 leiden bovendien tot een vraag naar meer flexibiliteit in mobiliteitscontracten. Dat betekent dat in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van autodeelconcepten, vooral bij grote bedrijven en met name in de grote steden.”

“Net als de verspreiding van het coronavirus komt de capaciteitstoename echter weer in golven op gang en verschilt dus fors per regio. Fabrikanten met een sterke aanwezigheid in China hebben de economische gevolgen van de pandemie eerder gevoeld dan die partijen die hun kernactiviteiten in Noord-Amerika of Europa uitoefenen. Dat betekent dat het herstel ook op deze manier plaatsvindt. Autofabrikanten moeten hiermee in hun huidige scenarioplanning rekening houden.”

Vraag naar persoonlijke veiligheid

“De vraag is dat de huidige pandemie ook leidt tot fundamentele veranderingen in de vraag van consumenten. Dat biedt nieuwe kansen voor mobiliteitsaanbieders. Als gevolg van de crisis beschouwen consumenten voertuigen meer dan ooit als een middel om hun persoonlijke veiligheid te beschermen. Ze wegen daarom hun budget en persoonlijke gezondheid zorgvuldig tegen elkaar af.”

“In een tijd waarin de onzekerheid groot is en het besteedbaar inkomen van consumenten steeds meer onder druk komt, moeten mobiliteitsaanbieders veel meer oog krijgen voor de ontwikkeling van flexibele en goedkope contracten voor nieuwe voertuigen. Dit betekent dat er veel meer vraag ontstaat naar private lease en naar andere mobiliteitsoplossingen die gebaseerd zijn op betaling van gebruik in plaats van bezit.”

Mogelijke vertraging groei elektrische auto

“Uit het onderzoek blijkt dat de sector verwacht dat wereldwijd in 2030 naar verwachting diverse soorten aandrijving naast elkaar bestaan. Het is voor het eerst dat de meerderheid van de bedrijven verwacht dat over tien jaar de verbrandingsmotor niet langer de belangrijkste aandrijftechniek is. Ruim 70 procent gaat ervan uit dat de beschikbaarheid van grondstoffen in belangrijke mate bepaalt wat in de nabije toekomst de belangrijkste aandrijflijn is.”

“Zo verwacht men in China een veel groter aandeel van elektrische en hybride auto’s als gevolg van de beschikbare grondstoffen voor het produceren van batterijen. Dat staat in schril contrast met de verbrandingsmotor en de situatie in de Verenigde Staten van Amerika die nog altijd over grote olie- en gasreserves beschikken. De recente uitbraak van COVID-19 kan overigens wel een vertragend effect hebben op de groei van het marktaandeel van de elektrische auto, in het bijzonder als stimuleringssubsidies vanuit de overheid fundamenteel veranderen.”

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie