Naar inhoud

Versterking teams door begrip voor communicatiestijl collega's

“In multinationale organisaties wordt een efficiënte samenwerking vaak bemoeilijkt door de multiculturele samenstelling van het personeelsbestand. Verschillen in taal, communicatiestijlen en cultuur resulteren vaak in misverstanden en misinterpretaties. Managers en medewerkers zouden er daarom goed aan doen een beter beeld te krijgen van hun eigen ideeën en voorkeuren voor communicatie en van die van anderen. Wederzijds begrip kan leiden tot een gezamenlijke effectieve en efficiënte communicatiestijl en samenwerking.”

Invloed van culturele factoren

Dit stelt promovendus Ron Byron in zijn proefschrift ‘Do the Insiders understand the Outsiders? The influence of cultural factors and personal preferences on individual employee behavior’. Byron promoveert op vrijdag 14 oktober 2016 aan de Open Universiteit in Heerlen met zijn promotieonderzoek.

Diversiteit in personeelsbestand

Steeds meer bedrijven hebben vestigingen verspreid over de wereld. Binnen die bedrijven werken steeds meer medewerkers in een ander land dan waar zij vandaan komen. Die diversiteit in het personeelsbestand, in combinatie met het gebruik van verschillende talen en communicatiestijlen, staan een effectieve samenwerking binnen multinationale organisaties vaak in de weg. Verschillen in de culturele achtergrond maken het moeilijk elkaars woorden en gedragingen te interpreteren. Dit alles leidt tot miscommunicatie op individueel niveau, misinterpretaties op teamniveau en inefficiëntie op organisatorisch niveau.

Eigen percepties en voorkeuren

Om managers in deze organisaties hiervoor handvatten te geven, onderzocht Byron de rol van culturele en persoonlijke factoren op het gedrag van werknemers in een cultureel diverse organisatorische setting. Hij concludeert dat managers en medewerkers eerst hun eigen percepties en voorkeuren op het gebied van communicatie en die van hun collega's zouden moeten leren begrijpen. Zo kunnen zij gesproken en geschreven informatie op eenzelfde manier presenteren en interpreteren.

Gezamenlijke communicatiestijl

Wederzijds begrip van hoe elk teamlid op basis van denkstijl informatie verzamelt en verwerkt, zou vervolgens kunnen leiden tot een gezamenlijke communicatiestijl. Met deze gezamenlijke communicatiestijl kan volgens Byron een gezamenlijk platform worden gecreëerd waarmee effectieve en efficiënte communicatie mogelijk is tussen individuele werknemers. Ongeacht verschillende professionele, organisatorische en nationale culturele achtergronden, geografische locaties en gebruikte talen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie