Naar inhoud

Vertrouwen in goede bedoelingen bedrijven klimt uit het dal

‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.’ Net na het uitbreken van de kredietcrisis in 2009 heeft deze uitdrukking extra betekenis gekregen. Het vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven heeft destijds een flinke deuk opgelopen, die nog lang na-ebde. Van 2009 tot 2015 groeide het wantrouwen tegenover de B.V. Nederland van 31 procent naar 47 procent in 2015. In 2016 en 2017 is dit gestabiliseerd. Nu lijkt het herstel definitief te zijn ingezet, want in 2018 wantrouwt 37 procent van de Nederlanders de goede bedoelingen van bedrijven.

De verantwoordelijkheid die Nederlanders zichzelf toekennen voor een betere maatschappij en een schoner milieu neemt inmiddels ook weer toe. Deze ontwikkelingen passen in de bredere trend dat Nederlanders minder pessimistisch worden over de toekomst. Dit blijkt uit de negende meting van de ‘Maatschappelijk Imago Monitor’, een representatief onderzoek onder 4.124 Nederlanders uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van adviesbureau This is Why.

Meer ruimte voor duurzaamheid

Sinds 2009 zegt ruim 80 procent van Nederlanders bij aankopen erop te letten of iets goed is voor mens, maatschappij en milieu. 30 procent let er zelfs in grote mate op. In de afgelopen jaren is de aandacht die men heeft voor de prijs van aankopen daarentegen juist gedaald. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor duurzamere producten omdat die in de regel wat duurder zijn. De groep consumenten die aangeeft deze producten niet vaker te willen kopen dan nu al gebeurd omdat deze artikelen nog te duur wordt gevonden, is de afgelopen 5 jaar dan ook gedaald van 70 procent naar 65 procent.

“Het economisch herstel is steeds beter voelbaar”, zegt Bas van Haastrecht, strateeg bij This is Why. “Daardoor ontstaat er zowel in het hoofd als in de portemonnee van Nederlanders weer meer ruimte voor duurzamere producten. En het vertaalt zich ook naar een positievere houding naar bedrijven die dergelijke producten aanbieden of maatschappelijk actief zijn.”

Groeiende waardering maatschappelijke programma’s

70 procent van de Nederlanders staat er positief tegenover als bedrijven maatschappelijk actief worden en iets extra’s doen, bijvoorbeeld door het steunen van goede doelen. Sinds 2009 (74%) daalde dit licht tot 66 procent in 2016, maar sindsdien stijgt die waardering weer. Ook blijkt dat consumenten bedrijven een significant hoger rapportcijfer geven voor het maatschappelijk imago van een bedrijf nadat ze een voorbeeld hebben gezien van hoe zo’n bedrijf zich maatschappelijk inzet. De drie beste gewaardeerde initiatieven in het onderzoek zijn het Ronald McDonald Kinderfonds, het programma Streetwise van de ANWB en het KPN Mooiste Contact Fonds.

Maatschappelijke imago’s blijven nog achter

De druk op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven neemt toe. Zo vindt 56 procent nu dat bedrijven meer maatschappelijke taken moeten vervullen omdat de overheid zich steeds verder terugtrekt. In 2009 was dit nog maar 43 procent. Ook blijkt dat naarmate men vindt dat een bedrijf meer maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft, men kritischer wordt in de beoordeling van de prestaties van dat bedrijf. Het gemiddelde rapportcijfer van de 30 grootste bedrijven van Nederland daalde licht van een 6,0 naar een 5,9. Philips heeft van deze bedrijven het sterkste maatschappelijke imago.

“Dat wat je belangrijk vindt, geef je meer aandacht”, stelt Van Haastrecht. “Dus als men vaker vindt dat je als bedrijf een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt, word je gelijk onder het vergrootglas gelegd. Met die maatschappelijke verantwoordelijkheid komt vaak ook een communicatieve opdracht mee: veel consumenten weten niet tot nauwelijks wat bedrijven op maatschappelijk vlak doen. Je moet wel vertellen wat je doet.”

“Hoe goed vind je dit bedrijf voor mens, maatschappij en milieu?” (Rapportcijfer)

Positie 2018

Rapport-cijfer 2017

Verschil rapport-cijfers 2018 t.o.v. 2017

Positie 2017

Verschil positie 2018 t.o.v. 2017

1

Philips

6,48

6,58

-0,10

2

1

2

Friesland Campina

6,47

6,62

-0,15

1

-1

3

NS

6,25

6,25

0,00

6

3

4

Achmea

6,21

5,89

0,32

21

17

5

Menzis

6,16

6,17

-0,01

9

4

6

VGZ

6,12

6,05

0,07

15

9

7

Rabobank

6,11

6,19

-0,08

8

1

8

Jumbo

6,11

6,38

-0,27

3

-5

9

CZ

6,10

6,15

-0,05

11

2

10

ASR

6,09

6,09

0,00

14

4

11

Eneco

6,07

6,15

-0,08

12

1

12

PostNL

6,05

6,28

-0,23

5

-7

13

Wolters Kluwer

5,95

6,23

-0,28

7

-6

14

Randstad

5,93

5,87

0,06

22

8

15

KPN

5,92

5,97

-0,05

18

3

16

NN Group

5,91

5,99

-0,08

17

1

17

Ahold-Delhaize

5,88

6,11

-0,23

13

-4

18

TNT

5,85

6,16

-0,31

10

-8

19

ING

5,85

6,01

-0,16

16

-3

20

Delta Lloyd

5,85

5,89

-0,04

20

0

21

ABN AMRO

5,80

5,47

0,33

28

7

22

Unilever

5,76

5,81

-0,05

24

2

23

Heineken

5,75

5,97

-0,22

19

-4

24

ASML

5,64

6,32

-0,68

4

-20

25

AEGON

5,56

5,84

-0,28

23

-2

26

DSM

5,36

5,55

-0,19

26

0

27

AkzoNobel

5,31

5,27

0,04

29

2

28

Air France-KLM

5,28

5,52

-0,24

27

-1

29

BAM

5,28

5,58

-0,30

25

-4

30

Shell

4,74

4,77

-0,03

30

0

Gemiddelde

5,86

5,97

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie