Naar inhoud

Vertrouwen in succes digitale transformatie ondanks uitdagingen

Directieleden en leidinggevenden wereldwijd uiten groot vertrouwen in hun plannen op het terrein van de digitale transformatie. 69 procent verwacht de voor dit jaar gestelde digitale doelstellingen te realiseren. Voor de meeste is falen geen optie aangezien 77 procent meldt dat digitale transformatie voor hun bedrijf in 2016 de hoogste strategische prioriteit is en slechte financiële prestaties als consequentie opdoemen voor het niet voldoen aan deze doelstelling.

Doelstellingen digitale transformatie

Dat leert het dit voorjaar uitgevoerde onderzoek door het onderzoeksinstituut Economist Intelligence Unit (EIU), gefinancierd door IT-dienstverlener Pegasystems. Het onderhavige rapport 'Digital Transformation Agenda 2016' is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 282 leidinggevenden uit belangrijke sectoren zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, biotechnologie, farmacie en telecommunicatie. Een meerderheid van de bedrijven verwacht in 2016 te voldoen aan de doelstellingen voor de digitale transformatie.

Verandering benaderen als een kans

Een reden voor het optimisme is te vinden in de wijze waarop managers digitale transformatie als een kans benaderen in plaats van het als marktbedreiging te vrezen. Het perspectief op het verwerven van concurrentievoordeel is de grootste drijfveer van organisaties voor hun digitale transformatie prioriteiten. 48 procent van de managers noemt het een belangrijke reden. Daarentegen herkent slechts 25 procent concurrentiedruk als aanjager voor het nastreven van digitale transformatie.

Substantiële verandering nodig voor succes

Maar uit het rapport blijkt ook dat de meeste organisaties niet verwachten dat digitale transformatie gemakkelijk zal zijn. 61 procent van de zakelijke leiders zegt dat binnen hun organisatie substantiële veranderingen nodig zijn om organisatorisch succes te behalen. Respondenten noemen een gebrek aan leidinggevende ondersteuning als kritische belemmering voor het bereiken van hun doelen. 40 procent van de respondenten stelt dat senior management het toezicht op de initiatieven voor digitale transformatie moet verhogen, hetgeen betekent dat verandering actief moet worden aangestuurd vanuit de top.

Digitaal potentieel vertalen naar voordeel

“Door het tempo waarin de digitale veranderingen blijven versnellen, is het nog nooit zo belangrijk geweest voor senior business leiders om de fakkel te dragen voor de digitale transformatie binnen hun organisatie”, stelt Don Schuerman, CTO en vicepresident productmarketing bij Pegasystems. “De toekomst van veel bedrijven hangt nu af van hun vermogen om digitaal potentieel te vertalen naar concurrentievoordeel. Dit is een allesomvattende inspanning. Het heeft topmanagement nodig om te strijden voor de inzet van flexibele, digitale technologieën die de manier waarop zij zich bezighouden met hun klanten verandert.”

Prioriteit aan verbetering klantenservice

De meeste bedrijven geven prioriteit aan een verbeterde klantenservice als de primaire doelstelling voor digitale transformatie. 57 procent van de respondenten identificeert het als de belangrijkste klantgerichte doel. Met een percentage van 38 procent van de respondenten geldt procesoptimalisatie vanuit een intern perspectief als het meest gangbare doel. Dit weegt veel zwaarder dan de nadruk op werknemerservaring. Slechts 14 procent van de zakelijke leiders legt de nadruk op verbetering van de betrokkenheid van medewerkers bij hun belangrijkste doelstellingen voor digitale transformatie.

Focus op technologie voor big data en analytics

Om succes op het gebied van digitale transformatie te bereiken, blijkt uit het onderzoek, zijn meer organisaties dit jaar van plan sterk te investeren in technologieën voor big data en analytics (58%) dan in enige andere digitale technologie, zoals mobile computing (36%) en software as a service (29%). De geplande investering in big data en analytics is voor verschillende industrieën consistent.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Pegasystems.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie