Naar inhoud

Vertrouwen is ook in B2B veelal belangrijker dan de prijs

In een voortdurend verder digitaliserende samenleving verliest prijs als marketinginstrument steeds meer van zijn aloude krachten. Het is immers zelfs voor digibeten kinderlijk eenvoudig op het wereldwijde web op zoek te gaan naar een leverancier die een product of dienst goedkoper aanbiedt. Vertrouwen is het complexe landschap met een overdaad aan informatie het nieuwe sleutelwoord. Want een reputatie die gedurende vele jaren zorgvuldig is opgebouwd, kan nu in enkele minuten worden afgebroken.

Belang van een gedegen social strategy

Zo benadrukte Stephan Fellinger al in 2015 het belang van een gedegen social strategy. Hij is onder andere mede-eigenaar van De Zaak van Vertrouwen, een bureau dat organisaties helpt de digitale transformatie gestalte te geven. Daarnaast is hij de grondlegger van de 'SpinAwards', de prijzen voor de creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. Op 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day', het event dat op donderdag 23 november 2017 plaatsvindt in Spant! in Bussum, verzorgt de eerste OnlineMediaMan van Nederland een keynote.

Vertrouwen belangrijker dan prijs in B2B

Nieuw onderzoek onderstreept de visie Stephan Fellinger. Want ook binnen een zakenrelatie wordt vertrouwen zeer belangrijk gevonden. Maar liefst 49 procent van de zakelijke beslissers in Nederland vindt het zelfs belangrijker dan prijs. Door 32 procent wordt vertrouwen boven levertijd geplaatst, 26 procent verkiest het boven innovatie en 21 procent geeft zelfs aan vertrouwen boven kwaliteit te plaatsen. Gebrek aan vertrouwen is voor 85 procent van C-level dan ook een reden om een zakenrelatie te beëindigen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder ruim 500 zakelijke beslissers van myBrand. De SAP-dienstverlener en - kennispartner brengt de stand van zakenrelaties in kaart aan de hand van dit onderzoek en de B2B Relatiescan, waarin bedrijven hun zakenrelatie onder de loep kunnen nemen.

Zakelijke beslissers zijn wel prijsbewust

Opvallend is dat bijna driekwart (73%) van de zakelijke beslissers in de techniek vertrouwen boven prijs plaatst. Hiermee hecht deze branche het meeste waarde aan vertrouwen. In de industrie en de IT-branche geldt dit voor ruim de helft, respectievelijk 55 procent en 53 procent. Wanneer gekeken wordt naar zakelijke beslissers per domein, verkiezen beslissers op het gebied van productie vertrouwen het vaakst boven prijs (52%), gevolgd door beslissers op het vlak van inkoop en strategie. Ondanks dat prijs voor velen minder belangrijk is dan vertrouwen, zijn zakelijke beslissers wel prijsbewust. Teveel ‘uurtje factuurtje’ zit het vertrouwen bij een kwart van de beslissers in de weg.

Wederzijds vertrouwen is basis succes

“Het is mooi om te zien dat vertrouwen bij veel zakelijke beslissers zo hoog in het vaandel staat”, zegt Seger Theuns, algemeen directeur bij myBrand. “Dat het zelfs door bijna de helft van de zakelijke beslissers boven de prijs wordt geplaatst, ondersteunt onze visie dat wederzijds vertrouwen het fundament is van een succesvolle zakenrelatie. Door aspecten als openheid en verwachtingsmanagement regelmatig met elkaar te evalueren, kun je verder bouwen aan de relatie en aan gezamenlijk succes.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie