Naar inhoud

Verzadiging in markt voor mobiele devices

Het aantal mensen dat een mobiel apparaat bezit is in 2016 grotendeels gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. Zowel de markt van de smartphones, tablets als e-readers lijkt daarmee in Nederland verzadigd. 67 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder bezit een tablet, 83 procent een smartphone en 25 procent een e-reader. Ook het bezit van de Smart TV is met 35 procent stabiel en de interesse in de smartwatch is nagenoeg gelijk aan vorig jaar.

Mobiele devices

Alleen onder jongeren van 13 tot 18 jaar is het tabletbezit aanzienlijk gestegen. Bijna drie kwart (72%) van hen is eind 2016 in het bezit van een tablet versus 60 procent eind 2015. Gemiddeld heeft een huishouden eind 2016 3,7 apparaten in bezit. In december 2015 was dit 3,6. Vergeleken met vijf jaar geleden is het aantal devices in de Nederlandse huishoudens wel sterk toegenomen en is het aantal smartphones en tablets zelfs verdubbeld. Dit leert het onderzoeksrapport ‘Trends in digitale media’ van marktonderzoeksbureau GfK.

Gebruik smartphone

In het gebruik van de mobiele telefoon is wel het een en ander veranderd. Het surfen, bellen en e-mailen is gelijk gebleven. Bankieren en online shoppen is populairder geworden. Meer dan de helft van de Nederlanders – 52 procent in december 2016 versus 47 procent in december 2015 – gebruikt de smartphone voor online bankieren. Online shoppen via de smartphone stijgt van 22 procent in december 2015 naar 26 procent 2016.

Instagram en Snapchat

Wat de sociale media betreft, zijn Instagram, Snapchat en Pinterest de groeiers. Instagram groeit van 18 procent in december 2015 naar 22 procent in december 2016. Snapchat wordt in december 2016 door 11 procent van de Nederlanders gebruikt versus 7 procent in december 2015. Pinterest groeit van 13 procent naar 17 procent in deze periode. Het aantal Facebook-gebruikers blijft met 72 procent stabiel en het gemiddeld aantal bezoeken per week op Twitter is afgenomen van 25 procent naar 21 procent terwijl het aantal tweets gelijk blijft.

Vooral jongeren

Ook hier laten de jongeren tussen de 13 en 17 jaar de grootste verschillen zien. De daling in het aantal Facebook-accounts onder deze doelgroep is gestopt. Het aantal actieve Instagram-accounts stijgt binnen deze doelgroep tussen december 2015 en december 2016 van 54 procent naar 68 procent, Snapchat van 52 procent naar 61 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie