Naar inhoud

Verzadigingseffecten zichtbaar in markt voor vaste telefonie

In het tweede kwartaal van 2015 daalde het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland met 1.000 lijnen naar 6,279 miljoen op 30 juni. Traditionele telefonie bleef dalen, namelijk 5,4 procent minder voor Public Switched Telephone Network (PSTN) en 1,1 procent minder voor Wholesale Line Rental (WLR). De groei van 0,9 procent van digitale telefonie naar 5,427 miljoen aansluitingen kon deze daling niet compenseren.

Groei digitale telefonie

Dat blijkt uit de nieuwste editie van het rapport “Dutch Fixed Telephony Market” van onderzoeksbureau Telecompaper. De grootste aanjager voor groei van digitale telefonie was Voice over Internet Protocol (VoIP) via glasvezel met 5,4 procent in het tweede kwartaal. Tegelijkertijd groeide Digital Subscriber Line Voice over Internet Protocol (DSL-VoIP) met 0,9 procent naar bijna 2,05 miljoen aansluitingen.

Marketingacties van Vodafone en KPN

Daarmee laten de grote marketingacties voor triple play-diensten door Vodafone en KPN en haar merken Telfort en XS4ALL hun effecten zien. De groei van DSL- en glasvezel-VoIP was voldoende om een daling van 0,8 procent in het aantal VoIP-lijnen via kabel naar bijna 2,67 miljoen te compenseren. De omzet uit vaste telefonie voor de massamarkt - consumenten en Small Office, Home Office (SOHO) - wordt voor het tweede kwartaal ingeschat op 303 miljoen euro, een daling van 1,8 procent vergeleken met het eerste kwartaal.

Verzadigingspunt vaste telefoonlijnen

Het verlies van marktaandeel door de kabelaars bevestigt onze analyse dat er een verzadigingspunt is bereikt ten aanzien van het maximaal te verkopen vaste telefoonlijnen”, aldus Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper en schrijver van het rapport. “Telefonie voor 1,45 euro als goedkope toevoeging aanbieden, wat Ziggo in april is gaan doen, heeft nog geen positief effect gehad op het aantal vaste telefonieaansluitingen.”

Vergelijkbare effecten voor glasvezel en DSL

Albrecht verwacht dat een soortgelijk verzadigingseffect zal gaan optreden voor glasvezel in 2015 en voor DSL in 2017. De gemiddelde groei per jaar voor de periode 2015 tot en met 2019 zal daardoor 0,1 procent bedragen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie