Naar inhoud

Virtual reality is bezig aan een sterke opmars in Nederland

In digital marketing is veel aandacht voor nieuwe technologieën als augmented reality en virtual reality. De toepassingsmogelijkheden zijn schier onbegrensd. Toch worden de technieken vooralsnog maar sporadisch ingezet om de klantbeleving te optimaliseren. En dat terwijl Nederlanders ondertussen klaar zijn voor de virtuele ervaringen. 5 procent van de consumenten heeft inmiddels een VR-bril in huis. Verreweg de meeste van deze brillen werken met een afzonderlijke smartphone als scherm. Met nieuwe toepassingen kan virtual reality de komende jaren verder groeien en een plek veroveren in de Nederlandse huiskamer.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 6.700 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de ‘Smart Media Monitor’, een rapport dat inzicht geeft in welke diensten in digitale media de meeste tijd en aandacht krijgen. De cijfers laten zien welke aanbieders en welk scherm – mobiel, tablet of televisie – de strijd om de consument wint. De publicatie geeft ook inzicht in de besteding van tijd en geld van Nederlanders aan de verschillende aanbieders van video on demand, televisie, music streaming, radio, social media, nieuws, e-reading en gaming.

Samsung marktleider in virtual reality

Ruim 650.000 Nederlanders hebben een VR-bril. Samsung is de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 51 procent. VR BOX (11%), Sony (6%), Trust (4%) en Ritech (2%) volgen op ruime afstand van Samsung.

Eind 2018 één miljoen VR-brillen

Komend jaar verwacht 4 procent van de consumenten een VR-bril te kopen. Het aantal VR-brillen in Nederland passeert daarmee de grens van 1 miljoen. Vooral mannen van 18 tot 35 jaar willen een VR-bril kopen.

VR-bril voor gaming, films en series

Er is nog nauwelijks aanbod van sport, tv-programma’s, films en series in virtual reality. Toch hebben bijna één miljoen Nederlanders, die nu nog geen VR-bril hebben, interesse om hun favoriete sport, tv-programma’s, films en series thuis in virtual reality te kijken. De ontwikkeling van dit soort nieuwe toepassingen kan zorgen voor verdere groei van het aantal VR-brillen in Nederland.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie