Naar inhoud

Virtual reality is de kleurentelevisie van het jaar 2017

Virtual reality is een onderwerp dat elke marketeer wel aanspreekt. Maar slechts een enkeling kent alle haken en ogen en kan een virtuele fantasie werkelijkheid laten worden. Toch is virtual reality hard op weg de kleurentelevisie van 2017 te worden. In eerste instantie lijkt dit wellicht een vergezochte vergelijking. Wie echter net iets langer naar de actuele ontwikkelingen kijkt, ziet dat de overeenkomsten tussen de introductie van de kleurrijke televisiebeelden en de virtuele beelden treffend zijn.

De eerste ontluikende bloemen zijn al tijden zichtbaar, maar de echte doorbraak van virtual reality in een toegankelijke vorm laat nog steeds op zich wachten. Met name op het gebied van de adoptie is een duidelijke overeenkomst tussen een kleurentelevisie en virtual reality zichtbaar. We zien eigenlijk ook dat er eenzelfde soort ‘Why?’ is ontstaan. Dit zorgt in de ogen van veel kenners voor een tragere start van virtual reality.

Waarom zou je een kleurentelevisie willen?

In het prille begin was het vooral de vraag waarom mensen een kleurentelevisie zouden willen. Het toestel bood immers in principe hetzelfde als de traditionele zwart-wittelevisie en had bovendien dezelfde werking. Naar de mate de inhoud en de toepassingen meer ingericht waren op het gebruik van een kleurentelevisie, verdween de zwart-wittelevisie al snel richting de zolderkamer. Dit geldt feitelijk ook voor virtual reality. Op de lange termijn zal het maar al te goed de huidige video’s kunnen vervangen.

Als we het adoptiepatroon van de kleurentelevisie overnemen voor virtual reality, zien wij dat het grote kritieke punt van de doorslag pas rond 2019-2020 zal zijn. Technisch is het al lang mogelijk om unieke en innovatieve producties te ontwikkelen in virtual reality, maar het is alleen wachten op de pioniers die deze technologische toepassingen gebruiken en daar ook volledig achter blijven staan.

De eerste zichtbare rendabele doelgroepen

Virtual reality moet het voornamelijk gaan hebben van de digitalisering en de huidige en toekomstige generaties die niet gebonden willen zijn aan tijd, plaats en device. Je ziet deze verandering al enige tijd gestalte krijgen bij relatief nieuwe contentaanbieders als Netflix, Spotify en YouTube. De kijker bepaalt zelf wel wat en wanneer hij iets onderneemt. Virtual reality is wat dat betreft voor deze generatie de perfecte oplossing, de kijker bepaalt zelf naar welke kant en waar die kijkt.

Opvallend aan de aanbieders van de nieuwe technische innovaties is dat een groot deel gericht is op vrouwen van 35 jaar en ouder. Een grote businesskans voor ondernemingen is dat deze doelgroep het tonen van advertenties niet al te storend ervaart.

Zijn er dan alleen maar positieve ontwikkelingen?

Absoluut niet zelfs. Virtual reality heeft een groot probleem. Het is volledig afhankelijk van de eerste introductie bij de uiteindelijke gebruiker. Wat wij steeds vaker zien, is dat als mensen de eerste ervaring met virtual reality negatief beoordelen door bijvoorbeeld misselijkheid, een buiteling of slechte content, is het vele malen lastiger om deze consumenten een volgende keer weer een bril op te laten zetten.

Daarnaast moet de doelgroep het eerst zien en gebruiken voordat het overtuigd is van de toegevoegde waarde. Het gaat immers om een nieuwe beleving waar ze terug kunnen kijken op een leuke tijd in een virtuele wereld. Het is dus echt de kunst om de eerste kennismaking met virtual reality zo prettig mogelijk te maken om ze in de toekomst enthousiast te kunnen houden.

De grote uitdaging is op dit moment dan ook niet om de nieuwste technieken te ontwikkelen en gave mogelijkheden te creëren. Het gaat juist om het goed en toegankelijk inzetten van de technologie door ondernemingen voor gebruikers met de bijbehorende winstgevende resultaten.

De auteur is co-founder van Branders, een team van digitale architecten en vooruitstrevende ontwikkelaars.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie