Naar inhoud

Visual storytelling verbetert de connectie met jouw klanten

Door een verhaal te vertellen kan een bedrijf klanten inspireren, emotioneren en verbinden. Het delen van een verhaal in een marketingcampagne wordt storytelling genoemd. Bij deze vorm van marketing wordt een verhaal overgebracht zonder dat klanten direct worden overgehaald om een product te kopen. Het doel van het delen van een verhaal is in eerste instantie dat mensen een positief gevoel krijgen bij het merk of product. Een verhaal verschilt van een advertentie doordat het meer inhoud heeft. Beelden en animaties kunnen een verhaal versterken en dan spreekt men van visual storytelling.

Visual storytelling

Met visual storytelling vertel je een verhaal door middel van beeld, geluid en tekst. Dit verhaal kan gebruikt worden om een merk op te bouwen of te versterken. Met beeld kan je een doelgroep laten ervaren, zien en voelen waar een merk voor staat. Uit een onderzoek van designbureau Ethos3 blijkt dat mensen 80 procent van wat zij zien onthouden en slechts 20 procent van wat zij lezen. De studie leert dat mensen een boodschap met beeld beter onthouden dan een boodschap met alleen tekst.

Toepassing

Aangezien beeld veel effect op klanten kan hebben, is het interessant om dit toe te passen in een marketingcampagne. Echte verhalen slaan veel beter aan dan traditionele marketingverhalen. Spreek daarom de waarheid in jouw verhaal. Dit kan met drama, een lichte overdrijving of juist op een subtiele en heldere manier. Bij het samenstellen van een verhaal is het belangrijk om rekening te houden met de volgende drie stappen:

#1. Bepaal je publiek

Hoe meer informatie je over een doelgroep hebt, des te beter je het verhaal kunt afstemmen op het publiek van een merk of product. Verzamel daarom demografische, geografische en psychografische gegevens over klanten. Deze informatie kun je verzamelen door klantgegevens op te zoeken of klanten een korte vragenlijst op te sturen na een aankoop. Hierbij kun je ook vragen hoe zij het product gebruiken en wat zij bij het gebruik het prettigst vinden. Deze informatie komt goed van pas bij het samenstellen van een verhaal.

#2. Wees authentiek

Om klanten aan een merk of product te binden moet een bedrijf betrouwbaar en geloofwaardig overkomen. Kortom, een bedrijf moet authentiek zijn. Er zijn verschillende stappen die je als bedrijf kunt ondernemen om authentiek te zijn. Een eerste stap is het vastleggen van duidelijke bedrijfswaarden. Dit is de basis voor alle marketingactiviteiten. Deze bedrijfswaarden vormen de identiteit van een bedrijf. Voorbeelden zijn klantvriendelijkheid, inspiratie, humor, plezier en vrijheid. Naast het hebben van duidelijke bedrijfswaarden is het ook belangrijk dat klanten vertrouwen in je bedrijf hebben. Vertrouwen kun je creëren door transparant te zijn naar je publiek. Laat bijvoorbeeld in een video zien hoe het er achter de schermen van je bedrijf aan toe gaat.

#3. Kies voor een format voor je verhaalstrategie

Kies een format dat je in de gehele campagne terug laat komen. Dit kan bijvoorbeeld een thema zijn of een design dat je in alle berichten doorvoert. Hierdoor wordt jouw verhaal herkenbaar en consistent. Coolblue is een bedrijf dat dit goed doet. Deze retailer laat maandelijks de actie ‘Pakketpret’ terugkomen. Klanten kunnen tijdens deze actie een foto insturen van een kunstwerk dat zij met een Coolblue-doos hebben gemaakt. Deze terugkerende actie is consistent en zorgt voor veel interactie met klanten.

Met deze drie stappen en een flinke dosis creativiteit kun je tot een inspirerend merkverhaal komen. Door het vertellen van je verhaal kun je de emotionele kant van klanten raken en daardoor de klantrelatie versterken. Dit kan uiteindelijk voor meer vaste klanten zorgen en dat betekent betere verkoopcijfers.

De auteur is contentmarketeer bij webdesignbureau Places.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie