Naar inhoud

VLOG: De inrichtingsprincipes voor de marketingorganisatie

Wanneer we als marketeers naar de huidige economische realiteit kijken, kunnen we niet anders dan heel blij worden. Natuurlijk, in veel markten gaat het slecht, zeer slecht zelfs. Achtereenvolgende crises (2001, 2004 en 2008) hebben hun sporen door het bedrijfsleven getrokken en mooie merken en organisaties hebben het moeilijk of zijn al gesneuveld. Maar ja, als er geen verandering is in de markt, is er ook geen marketeer nodig. De zoektocht naar nieuwe relevantie voor klanten, naar nieuwe waardecreatie en nieuwe marktgebieden is volop aan de gang. Noem het ‘creative destruction’ of darwinisme … wat duidelijk is, is dat wie zich niet aanpast ook niet overleeft.

We mogen namelijk wel voorzichtig gaan spreken van een transformatie. De overdreven aandacht voor shareholder value, waarin vooral de sales per kwartaal domineerde, maakt plaats voor meer duurzame waardecreatie op basis van customer value. Hordes managers spoeden zich naar cursussen of grijpen naar boeken die inzicht geven in de transformatie van de ‘oude, industriële ordening’ naar een nieuwe economische, misschien wel ecologische realiteit. Een sociale netwerkeconomie met nieuwe regels is in wording. Dat alles gaat, dankzij de stand van de technologie, echt ‘at the speed of light’. Of zoals sommigen het zeggen: exponentieel. Nieuwe businessmodellen ontstaan, waarin de klant een essentiële plek heeft als inspirator, aanjager, co-creator en ambassadeur van merken.

Het walhalla voor de marketeer, zou je denken. Toch is het juist de marketingfunctie die het meest worstelt met de omslag. Dat heeft zowel te maken met de snelheid van verandering in de markt als met veranderingen binnen de eigen organisatie – en niet in de laatste plaats met de veranderingen die van de marketingfunctie zelf gevraagd worden. Wat ik hier durf te stellen, is dat de positionering van de marketingfunctie zelf, en de invulling en inbedding van de juiste marketingcompetenties, structureel te weinig aandacht heeft gekregen.

De volgende vijf inrichtingsprincipes zijn te onderscheiden voor de marketingorganisatie van de toekomst:

  1. wendbaarheid;
  2. kortcyclisch;
  3. digital by design;
  4. skills voor structuur;
  5. regisseur van relevantie.

De auteur is als expert customer engagement & customer excellence verbonden aan H3ROES. Met zijn boek 'De marketingorganisatie van de toekomst' heeft hij de 'PIM Marketing Literatuur Prijs 2017' gewonnen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie