Naar inhoud

VLOG: De marketingdefinitie door de jaren heen

“Wie was de eerste marketeer?” Dit was de vraag die Philip Kotler stelde aan zijn publiek tijdens het ‘Chicago Humanities Festival’, terwijl hij een foto toonde van Adam, Eva en de slang in het paradijs. Kun jij hem beantwoorden? Een hint: de marketeer wordt nog steeds verweten dat hij met een gespleten tong spreekt. Welbeschouwd zijn de principes van verleiding en overtuiging om een behoefte aan te wakkeren en intenties om te zetten in gedrag, zo oud als de mensheid.

Kotler noemt in dezelfde speech Aristoteles, vanwege zijn grote liefde voor de retorica. Retorica gaat over de kracht van het overtuigen op basis van duidelijk geformuleerde argumenten en verhalen. Iets wat een moderne marketeer als Seth Godin, auteur van het boek ‘All marketers are liars tell stories’, zeker zal onderschrijven. Dat wil niet zeggen dat marketing als functie al zo oud is. Het is feitelijk een vrij jong vakgebied, met een ontstaansgeschiedenis aan de overkant van de oceaan. Europa heeft marketing min of meer overgenomen uit de Verenigde Staten van Amerika.

Voor een beter inzicht in waar marketing vandaan komt en waar het naartoe gaat, zijn achtereenvolgens de volgende belangrijke tijdperken te onderscheiden:

  • het tijdperk van productie en distributie;
  • het tijdperk van communicatie en branding;
  • het tijdperk van klantrelatiemanagement;
  • het tijdperk van sociale netwerken.


De auteur is als expert customer engagement & customer excellence verbonden aan H3ROES. Met zijn boek 'De marketingorganisatie van de toekomst' heeft hij de 'PIM Marketing Literatuur Prijs 2017' gewonnen.

Bron: CustumerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie