Naar inhoud

VLOG: De vier kernelementen van marketing

Stel je een wereld voor waarin de ruil van goederen en diensten niet zozeer op basis van geld gaat, maar op basis van gunning en vertrouwen. In lokale communities wordt, dankzij sterke sociale banden, vooral via mond-tot-mondreclame en aanbeveling gecommuniceerd, peer-to-peer of zoals we ook wel zeggen: human-to-human. Het klinkt als een eigentijds verhaal, maar het is de realiteit van handel in het pre-industriële tijdperk – een tijdperk, waarin marketing eigenlijk nog geen rol van betekenis speelde. Het vakgebied was nog niet ‘op de kaart gezet’ en had nog geen structurele rol in de maatschappij of het bedrijfsleven.

Dit maakt duidelijk dat we historisch besef nodig hebben, niet om de toekomst te kunnen voorspellen, maar wel om deze te kunnen begrijpen. Ik betoog of verwacht absoluut niet dat alles weer zal worden zoals vroeger, want daarvoor is er in onze maatschappij te veel veranderd. Maar met het besef van de ontwikkeling van marketing vanuit het verleden kunnen we wel beter voorspellen waar het vak in de toekomst naartoe zal gaan.

De volgende vier kernfuncties van marketing zijn te onderscheiden:

  1. waarde ontdekken: ontdekken waar de ‘sweet spot’ in de markt ligt;
  2. waarde organiseren: middelen en competenties klant- en marktgericht organiseren;
  3. waarde communiceren: uitdragen van waarde naar klanten, stakeholders en maatschappij;
  4. waarde bewijzen: aantonen van duurzame en onderscheidende meerwaarde.

De auteur is als expert customer engagement & customer excellence verbonden aan H3ROES. Met zijn boek 'De marketingorganisatie van de toekomst' heeft hij de 'PIM Marketing Literatuur Prijs 2017' gewonnen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie