Naar inhoud

VLOG: Introductie in de activiteitengebieden voor marketing

De beeldvorming rond marketing is nog steeds overwegend negatief. Als je de emotie zou meten achter de woorden ‘pure marketing’ of ‘puur ondernemerschap’, zou je een wereld van verschil vinden. Voor ondernemers is doorgaans veel respect. Marketeers zijn in de ogen van velen vooral verleiders, verlokkers, bedonderaars en beduvelaars. Mad Men. Verkopers van onbereikbare dromen of klinkklare onzin. Creatieve jongens en meisjes, zonder wetenschappelijke onderbouwing van hun vak en zelden aanspreekbaar op resultaat.

Met zo’n ongenuanceerde bewering doe ik heel veel vakgenoten uiteraard tekort. Maar als marketeers weten we het als geen ander: strijden tegen een jarenlang opgebouwde reputatie is bijna als vechten tegen de bierkaai. Een imago verander je vooral door je anders te gedragen, door je fundamenteel te herpositioneren en het bewijs te leveren dat je anders bent. Dat bewijs moet niet alleen geleverd worden aan klanten en samenwerkingspartners, maar ook aan collega’s, die in toenemende mate bepalend zijn voor marketingsucces. De tijd dat de marketeer volledige regie had over klantrelaties, merken of communicatiekanalen is immers voorbij.

Misschien vraag je je af of die tijd van regie er ooit is geweest. Pratend met vakgenoten realiseer ik me dat er eigenlijk niet zo veel historisch besef is over hoe marketing zich ontwikkeld heeft. Omdat dit wel degelijk relevant is om de huidige inrichting van de marketingorganisatie te kunnen begrijpen en de toekomstige inrichting te kunnen vormgeven, is het van belang de twee kanten van de historie te bekijken: de ontwikkeling van marketing als vakgebied en de ontwikkeling van marketing als functie binnen organisaties.

Al struinend door de geschiedenis van het vakgebied pikken we nieuwe stukjes marketingtheorie en -praktijk op. Dat levert soms verrijking op, soms ook vooral verwarring. Daarom is het zaak de volle breedte van het marketingvak verkennen. We kunnen niet minder dan tien marketingactiviteitengebieden onderscheiden, waarbij verleden, heden en toekomst van ieder domein in elkaar overlopen. Een schets van de strategische en tactische bemoeienis van marketeers met onder andere branding, customer relationship management, campagnemanagement, contentmarketing, innovatie en omnichannel-management.

Rob Beltman verzorgt op vrijdag 2 februari 2018 de gratis clinic ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ bij Beeckestijn Business School in Leusden.

De auteur is als expert customer engagement & customer excellence verbonden aan H3ROES. Met zijn boek 'De marketingorganisatie van de toekomst' heeft hij de 'PIM Marketing Literatuur Prijs 2017' gewonnen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie