Naar inhoud

Vodafone ondersteunt hulpverlening aan daklozen in Amsterdam

In Amsterdam is dit jaar een pilot gestart waarbij hulporganisaties informatie kunnen sturen aan daklozen via sms en WhatsApp. De berichtjes gaan over beschikbare diensten, zoals waar en wanneer daklozen terecht kunnen voor opvang en wat het weer gaat doen, of simpelweg om de daklozen een hart onder de riem te steken. De dienst is een initiatief van de Vodafone Foundation in samenwerking met het Leger des Heils en het Straatpastoraat van de Protestantse Diaconie en heet Straat Troubadour.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

In deze pilot zet de telecomprovider in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen mobiele technologie in om een positieve bijdrage te leveren aan de hulpverlening van deze kwetsbare groep. Een primeur, want het is de eerste keer dat een dergelijke pilot start in Amsterdam. Vodafone is verantwoordelijk voor de coördinatie en de techniek om de berichten te verzenden. De inhoudelijke uitvoering ligt bij de Diaconie en het Leger des Heils, als specialisten in het verbeteren van het leven van mensen in knelsituaties.

Ondersteuning professionele hulpverleners

Professionele hulpverleners van de hulporganisaties zullen de sms’jes en appjes van de Straat Troubadour schrijven en hebben persoonlijk contact met de deelnemers. Aan de zes maanden durende pilot doen 30 daklozen mee. Zij kunnen via Straat Troubadour ook zelf contact opnemen, vragen stellen en tips delen. Burgemeester Van der Laan, beschermheer van de dak- en thuislozen in Amsterdam, verstuurde het eerste bericht aan de daklozen: “Gelukkig Nieuwjaar! Dit is het 1e bericht van Straat Troubadour. Ik hoop dat de berichten u helpen in het dagelijks leven. Hartelijke groet, Eberhard van der Laan.”

Vergroting kans op re-integratie daklozen

Wanneer mensen korter dan twee jaar dakloos zijn, kunnen ze bij weinig instanties terecht, maar tegelijkertijd is de kans op re-integratie in deze periode het grootst. Dat is de reden waarom de Straat Troubadour zich specifiek richt op deze groep, om zo de belangrijkste informatie direct bij de juiste doelgroep te krijgen en het bereik te verhogen. Bij het slagen van de pilot in Amsterdam zal het project, via het Leger des Heils, ook worden uitgerold in de andere grote steden Rotterdam, Utrecht en Den Haag, waar het grootste gedeelte (40%) van de Nederlandse daklozen verblijft. Het uiteindelijke doel is om daklozen in heel Nederland helpen te communiceren met lotgenoten en hulpverlenende organisaties.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie