Naar inhoud

Vodafone wil ouderen aan de smartphone

Toen de allereerste mobiele telefoon op de markt kwam, toonde een grote meerderheid van de consumenten een gezonde dosis scepsis. Een vaste telefoonaansluiting en een antwoordapparaat volstonden, dat was de algemene opvatting. Bovendien wilde men niet altijd bereikbaar zijn. Inmiddels is de smartphone voor eenzelfde groep mensen onderdeel van de standaarduitrusting. Alleen ouderen lijken buiten de digitale boot te vallen. Telecomprovider Vodafone start daarom een speciale campagne.

Minder eenzaamheid

Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK onder mensen tussen de 18 en 70 blijkt dat 90 procent van de ouderen zelden tot nooit contact onderhoudt met de omgeving via hun mobiel. Dat is te betreuren, want meer dan de helft van hen denkt dat een grotere kennis over apps zou leiden tot minder eenzaamheid.

Werking online wereld

Vodafone wil hierbij helpen en start daarom 'Oma Online', een initiatief om grootouders uit te leggen hoe de online wereld werkt. Om te starten is een korte film gelanceerd over kleinzoon Rodney, die de 80-jarige tweelingzussen Gerrie en Truus helpt om elkaar na 26 jaar voor het eerst weer te zien via een speciale videobelverbinding.

Niet connected

30 procent van de senioren zegt door niet connected te zijn het gevoel te hebben minder te weten wat er speelt in de familie. Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 3 procent van de jongere respondenten contact heeft met opa en oma via de smartphone. Tijd dus om de grootouders te leren appen. De jongere generatie is als smartphone-expert hier bij uitstek geschikt voor. En driekwart van deze groep geeft aan hun opa of oma graag te willen helpen bij het gebruik van sociale media.

Contact met familie

Annet van Betuw, auteur en expert op het gebied van sociale media en ouderen, bevestigt dat er grote interesse is: “Senioren zijn vaak erg nieuwsgierig naar het gebruik van de smartphone. En voor hen is regelmatig contact met hun kinderen en kleinkinderen de allergrootste reden om hier meer over te leren. Ze hebben het vaak alleen nog niet helemaal uitgelegd gekregen.”

Starterspakket en handleiding

Om de oudere generatie warm te laten lopen en meer connected te laten zijn lanceert de telecomprovider, naast de film over Gerrie en Truus, een aantal initiatieven, zoals de website omaonline.nl. Hierop is een gratis starterspakket voor ouderen te bestellen met onder andere de handleiding 'Sociale media voor senioren' en een simkaart met datategoed om van start te gaan. Daarnaast kunnen ouderen zich op de website ook aanmelden voor workshops sociale media in het hele land, waarvoor de krachten zijn gebundeld met stichting Nederland Cares en Annet van Betuw.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie