Naar inhoud

Voedingsspeciaalzaken verhogen beleving in winkelgebieden

In de afgelopen jaren verloren voedingsspeciaalzaken terrein aan supermarkten die ook steeds vaker inzetten op beleving en verse producten. Hierdoor raakten zij een deel van hun onderscheidend vermogen en dus hun verkoopvolumes kwijt. De verkoopvolumes van voedingsspeciaalzaken zitten nog altijd ruim 29 procent onder het niveau van voor de crisis, terwijl supermarkten hier al 9,5 procent boven zitten. In het straatbeeld hebben veel voedingsspeciaalzaken het veld geruimd. Toch hebben voedingsspeciaalzaken wel degelijk bestaansrecht. Maar liefst 80 procent van de consumenten die wel eens naar een speciaalzaak gaat, vindt dat voedselspeciaalzaken de aantrekkingskracht van winkelgebieden vergroten.

Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Voedingsspeciaalzaak belangrijk voor aantrekkelijkheid winkelgebied’.

Oud én jong bereid meer te betalen voor kwaliteit

Driekwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten. De onderzoekers benadrukken dat het wel belangrijk is dat voedingsspeciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten naar een speciaalzaak te gaan vanwege de hogere kwaliteit.

38 procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk, terwijl 35 procent het prettig vindt er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen. Vooral de oudere generatie bezoekt graag een speciaalzaak. 39 procent van de consumenten ouder dan 40 jaar koopt minstens één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak.

Combinatie online en offline kan tot extra bestedingen leiden

Opvallend is dat ruim de helft van de jongeren, die wel eens naar een speciaalzaak gaat, bereid is online 15 procent meer te betalen dan voor hetzelfde product in een fysieke winkel. Toch is de populariteit om online bij een voedingsspeciaalzaak producten te kopen nog beperkt. “Zelfstandige winkeliers zijn onmisbaar in de winkelstraat, maar zouden meer kunnen inzetten op online”, zegt Nadia Menkveld, sectoreconoom food van ABN AMRO.

“Zo kun je met een eigen website goed inspelen op de belangrijke oriëntatiefase en een impuls geven aan de verkoop van producten. Voor speciaalzaken die willen inzetten op online verkoop is het slim inrichten van de bezorging erg belangrijk. Ze kunnen producten laten bezorgen door traditionele post- en pakketdiensten, hun logistiek bundelen met andere speciaalzaken of kiezen voor een meer fijnmazige logistiek, waarbij producten in kleine hoeveelheden op de fiets worden bezorgd.”

Met het experiment Kaan's Stream Store biedt de bank winkeliers een frisse kijk op innovatie.

Het onderhavige rapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie