Naar inhoud

Vogelbescherming zet voorspelmodellen in bij ledenwerving

Eeuwige trouw wordt meer en meer een zeldzaam begrip in de relatie tot de klant. Voor de consument van nu ligt de hele wereld open en van die keuzemogelijkheden maakt hij dankbaar gebruik. Dat ondervinden ook de goede doelen. De bereidheid te doneren is zeker aanwezig, maar het werven en behouden van leden is een moeizaam proces geworden. Wervingsacties zijn kostbaar en arbeidsintensief. Want hoe benader je de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn? Vogelbescherming Nederland gaat daarom de ledenwerving verbeteren door de inzet van voorspelmodellen.

Efficiëntere ledenwerving

Door de inzet van dergelijke modellen wil de vereniging, die met de bescherming van een gezonde natuur bij wil dragen aan een leefbare wereld, het werven van nieuwe leden efficiënter maken. De opzet is mensen enkel nog telefonisch te benaderen als de kans dat ze lid willen worden groot is. Nodeloos bellen wil het goede doel voortaan tot de verleden tijd laten behoren. Op deze manier kan de vereniging haar geld beter aanwenden voor het uiteindelijke doel: het beschermen van vogels. Voor het opzetten van de voorspelmodellen is een samenwerking aangegaan met TopBI, een bedrijf gespecialiseerd op het gebied van business intelligence en analytics.

Duizenden geïnteresseerden

We komen jaarlijks in contact met duizenden geïnteresseerden via onze winkel en websites, en op diverse beurzen en evenementen”, zegt Machteld Papegaaij. Zij is projectleider customer relationship management (CRM) bij de Vogelbescherming. “We willen met deze mensen een financiële relatie aangaan. Het werk van onze vereniging wordt voor een zeer belangrijk deel mogelijk gemaakt door giften van particulieren. Daarom hebben we al jarenlang een professioneel wervingsproces ingericht. De vraag was: kan dit proces nog beter?”

Conversie leads verhogen

Het idee om dit proces met voorspelmodellen te verbeteren is al tijdens de eerste kennismaking ontstaan”, aldus Papegaaij. “Hoe kunnen wij nog zorgvuldiger met de leads omgaan en tegelijkertijd de conversie verhogen zodat we meer geld overhouden voor de kernactiviteiten van de vereniging? Kunnen we iets bedenken waardoor we per lead kunnen bepalen op welk moment en via welk kanaal wij hem of haar het beste kunnen benaderen?”

Voorspelmodel op basis van historische data

Om dit te bereiken is een gezamenlijk project opgezet. Pim Wennekes, consultant customer intelligence bij TopBI: “Uitgangspunt was dat het een businessproject moest zijn, waarbij de analytische doelstellingen een afgeleide zijn van de businessdoelstelling, iets dat heel goed past bij onze businesscase-gedreven projectaanpak.” In dit project wordt met datapreparatie en predictive analysis tools een voorspelmodel opgezet op basis van de historische wervingsdata van de vereniging.

Kans op positief wervingscontact vergroten

Op deze wijze wordt het huidige wervingsproces uitgebreid en de kans op positief wervingscontact aanzienlijk vergroot. Het project is medio juni gestart en de eerste resultaten worden in augustus verwacht. Ellen van Buuren, marketingmanager Vogelbescherming: “We zijn erg blij met deze samenwerking en kijken uit naar een verdere optimalisatie van ons contact met onze leads en leden!”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie