Naar inhoud

Voice search heeft enorme impact op zoekresultaten in Google

De impact van voice search – het online zoeken met je stem – op de zoekresultaten in de zoekmachine van Google is enorm. Zo komen zowel de Google Home Mini als de Android-smartphones met overwegend organische resultaten van de eerste pagina met zoekresultaten: 80 procent bij de smart speaker en 72 bij de smartphones. 60 procent van de resultaten bestaat uit uitgesproken featured snippets – de informatieve blokjes bovenaan de pagina met zoekresultaten. Duidelijk is dat zoekresultaten die niet op pagina 1 staan in de wereld van voice search nutteloos zijn.

Dat leert een onderzoek van marketingplatform SEMrush, dat is uitgevoerd door 50.000 vragen te stellen aan drie verschillende apparaten: een Google Home, een Google Home Mini en een Xiaomi Redmi 6. De resultaten voor elke vraag zijn bijgehouden en verder is ook gekeken naar andere eigenschappen van de resultaten waarmee de voice search op de proppen komt, zoals de leesbaarheid, de laadsnelheid van de pagina en het aantal backlinks. Dit is gedaan om te bepalen welke factoren het meeste invloed hebben op de ranking van websites bij het doen van voice searches.

Voice search

Er zijn overeenkomsten tussen de drie apparaten maar zeker ook duidelijke verschillen als het gaat om de zoekresultaten via een smart speaker en een Android-smartphone. De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  1. 60 procent van alle antwoorden komt uit een featured snippet;
  2. 97 procent van de antwoorden van Google komt uit de top 10 van de organische resultaten – kortom, een zoekresultaat moet uit de top 10 komen, wil het worden aangemerkt als een antwoord bij voice search;
  3. bijna 80 procent van de antwoorden komt uit de top 3 van de organische resultaten bij de smart speakers en bij Android is dit 72 procent;
  4. kijkend naar de backlinks blijkt dat de page score en de trust score van de resultaten hoger liggen bij voice search, los van het type apparaat;
  5. backlink-ankers en keywords binnen een titel die overeenkomt met de zoekopdracht komen voor in meer dan de helft van de antwoorden van een Google Home en een Google Home Mini;
  6. de lengte van de antwoorden is gemiddeld even lang voor alle apparaten, namelijk 41 woorden;
  7. de tekst moet simpel en begrijpelijk zijn, ongeveer ranking 8 op de schaal van Flesch-Kincaid;
  8. de laadsnelheid van pagina’s is voor alle apparaten zeer belangrijk; de gemiddelde laadsnelheid van de resultaten van Google zijn bij voice search lager dan de rest van de resultaten op de normale search engine results page – de pagina met zoekresultaten op Google;
  9. pagina’s met veel interne en externe links krijgen de voorkeur bij voice searches op een Google Home;
  10. meer dan een derde van de antwoorden gebruikt geen schema en wanneer wel schema’s worden gebruikt, zijn het artikel en het bedrijf met de lage percentages het populairst; bij geen antwoord is het gebruik van een schema hoger, maar zonder dat een bepaald type domineert;
  11. de diepte van de hypertext transfer protocol secure en de uniform resource locator zijn niet van belang voor de selectie van de antwoorden op een Google Assistant.

Zoekresultaten in Google

De belangrijkste factoren die invloed hebben op de antwoorden die de Google Assistant geeft, zijn de laadsnelheid van de pagina, de aanwezigheid in de top 3 van alle zoekresultaten en het hebben van een positie als featured snippet. Door het toegenomen aantal zoekopdrachten via de Google-app op Android-telefoons en de wetenschap dat naar schatting 55 procent van de huishoudens tegen 2022 een smart speaker in huis heeft, mag het geen verrassing heten dat het voor het bedrijfsleven van levensbelang is om in te spelen op voice search.

De volledige onderzoeksresultaten vind je op de website van SEMrush.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie