Naar inhoud

Voldoen aan klantbehoeften met agile softwareontwikkeling

De afgelopen jaren zijn de klantbehoeften op het gebied van communicatie drastisch veranderd. Klanten zijn niet langer op zoek naar producten, maar naar flexibele oplossingen die eenvoudig aan te passen zijn aan veranderende omstandigheden. Laat dat nu precies zijn waarom een grote groep ontwikkelaars bij ons constant bezig is nieuwe software te creëren en bestaande code te verbeteren, op basis van een agile benadering. Ons hoofddoel? De algehele kwaliteit van onze oplossingen verbeteren.

De huidige telecommarkt

Moderne telecomapparatuur bestaat uit een complexe combinatie van hardware en software. Een belangrijk verschil tussen de twee is het moderne ontwikkelingsproces. Hardware wordt voornamelijk ontwikkeld op basis van de watervalmethode, terwijl voor software gebruik wordt gemaakt van de agile methodologie.

Wat het precieze verschil is tussen de watervalmethodologie en de agile methodologie? De eerste aanpak is in de meeste gevallen gebaseerd op een sequentiële benadering die start met de ontwerpfase en eindigt met de testfase. Pas wanneer de eerste fase is afgerond, wordt de tweede in gang gezet. Dit werkt met name goed in de productiebranche en de bouwsector, omdat de kosten van belangrijke designveranderingen in het ontwikkelingsproces hier veel sneller oplopen. In het geval van software leidt zo’n methode echter tot inflexibele en langlopende ontwikkelingsprojecten waarvan het eindresultaat vaak niet aansluit op het oorspronkelijke doel. Er bestaan voldoende horrorverhalen over grote ontwikkelingsprojecten die langer dan een jaar in beslag namen en resulteerden in aan applicatie die vervolgens al bij de uitrol achterhaald bleek.

Softwareontwikkeling is agile

Daarom werd de agile methode in het leven geroepen. Het gebruik van scrum als een iteratief en incrementeel softwareontwikkelingsframework voor coderingsactiviteiten. Scrum is te omschrijven als ‘een flexibele, holistische productontwikkelingsstrategie waarin een ontwikkelingsteam samenwerkt om een gezamenlijk doel te bereiken’. De belangrijkste eigenschap van scrum is de mogelijkheid om snelle en eenvoudige aanpassingen te kunnen doen bij eventuele belangrijke veranderingen. Met scrum concentreren we ons dus op het maximaliseren van het teamvermogen om snel te kunnen leveren, reageren op nieuwe eisen en zich aan te passen aan evoluerende technologieën en veranderingen op de markt.

Voldoen aan klantbehoeften

De agile methodologie biedt veel voordelen, zoals een snellere time-to-market en betere mogelijkheden om aan klantbehoeften te voldoen. In plaats van maandenlang aan nieuwe features voor onze telecommunicatie-oplossingen te werken, ontwikkelen we dankzij de agile ontwikkelingsmethode kleine modules in slechts een paar weken tijd. Hiervoor werken we nauw samen met klanten. Uiteraard worden de modules eerst zowel handmatig als op geautomatiseerde wijze door ons getest. Vervolgens stellen we samen met de klant vast of de initiële producten aan hun verwachtingen voldoen. Zo niet, dan passen we de software aan. Dit soort veranderingen zijn in zeer korte tijd door te voeren, waarna we weer beginnen met testen totdat de code geschikt wordt bevonden en kan worden geïmplementeerd.

Complete oplossingen in plaats van one size fits all

Het toepassen van de agile methodologie is belangrijk, omdat klanten niet alleen hardware of devices nodig hebben, maar complete oplossingen. Ze willen dat hun medewerkers naadloos kunnen communiceren, dus zijn geavanceerde features een must. Omdat elke organisatie andere behoeften heeft, zijn op maat gemaakte oplossingen nodig die aansluiten op hun specifieke bedrijfsprocessen. En dat is precies wat telecomfabrikanten dankzij een agile ontwikkelingsaanpak kunnen bieden. One size fits all is niet langer van toepassing; specifieke klanten vragen om specifieke oplossingen.

Daarnaast garandeert deze aanpak continue verbetering, hetgeen ervoor zorgt dat de software van de hoogste kwaliteit is. Uiteindelijk is dat waar het om draait: klanten voorzien van de beste kwaliteit en betrouwbaarheid en ze helpen zich te focussen op hun dagelijkse bedrijfsvoering en succes.

De auteur is werkzaam als project leader bij Gigaset Communications GmbH, een onderneming gespecialiseerd in communicatietechnologie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie