Naar inhoud

Volledig digitaal werken is nog een vage stip aan de horizon

Hoewel we ons in het zogeheten digitale tijdperk bevinden, is een ondefinieerbare stapel papier nog steeds kenmerkend voor talloze werkplekken. Dat was voor Bas van der Veldt, chief executive officer van het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software, een doorn in het oog. Daarom vroeg hij op een dag aan alle medewerkers van het softwarebedrijf of zij volledig digitaal wilden werken. Toen die vraag volmondig met ‘Ja’ werd beantwoord, waren de volgende dag alle printers uit het kantoor in Leusden verdwenen.

Die drastische maatregel is in de meeste organisaties in Nederland ondenkbaar. Pas 12 procent van de werkende Nederlanders is namelijk voorstander van een werkplek zonder printers. Dat blijkt een onderzoek onder 1.123 medewerkers van Nederlandse bedrijven en instellingen, dat het softwarebedrijf heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau PanelWizard. Wel zegt een kwart van de respondenten zich met enige regelmaat te ergeren aan collega’s die te vaak printen.

Papierloos kantoor

De grootste voorstanders van een papierloos kantoor zijn medewerkers in de informatie- en communicatiesector. 27 procent van hen stelt dat zijn kantoor prima kan functioneren zonder printer. De printerafhankelijkheid is daarentegen het hoogst in het onderwijs. Slechts 4 procent van de ondervraagden werkzaam in deze sector stelt zonder printer te kunnen.

“Ik snap dat kleurplaten en knutselwerkjes vaak nog geprint worden. Maar voor de rest van de organisatie kan alles heel goed digitaal – van leerlingvolgsystemen tot de afdelingen humanresourcesmanagement in het onderwijs”, stelt Jortijn Bijl, senior marketingmanager bij AFAS Software.

Voortgaande digitalisering

Op het gebied van digitalisering zijn er in het bijna afgelopen decennium forse stappen gezet in de richting van een papierloze toekomst. Tot een paar jaar geleden konden veel mensen zich niet voorstellen ooit zonder papieren agenda te kunnen. Toch blijk uit het onderzoek blijkt dat maar liefst twee derde van de ondervraagden de voorkeur geeft aan een digitale agenda boven een papieren variant. Wederom is de onderwijssector hierin de grootste papierliefhebber. Slechts een krappe meerderheid van de respondenten werkzaam in deze sector gebruikt liever een digitale agenda (54%).

Volledig digitaal werken is niet de heilige graal.

“De komst van de smartphone heeft ervoor gezorgd dat mensen hun computers overal mee naartoe kunnen nemen”, zegt Jortijn Bijl. “De agenda, die voorheen alleen op de laptop of desktop kon worden aangepast, is ineens overal en direct inzichtelijk geworden. Als mensen nog niet volledig digitaal werken, is dat vaak niet uit onwil maar omdat de processen er nog niet op ingericht zijn. De technologie is er al. Het kan wel zijn dat je hiervoor bepaalde processen eens goed moet herzien. Door in te zetten op gebruiksvriendelijkheid en gebruiksgemak maak je echter veranderingen écht onweerstaanbaar.”

Gesignaleerde nadelen

Een papierloos kantoor leidt automatisch tot meer digitalisering op de werkvloer. Dit heeft volgens veel ondervraagden ook een andere kant. Zo zegt een op de vijf ondervraagden weleens het gevoel te hebben dat zijn baas hem digitaal in de gaten houdt. Eerder is al gebleken dat zij door een wildgroei aan IT-systemen makkelijker bestanden kwijtraken.

“Volledig digitaal werken is niet de heilige graal”, duidt Jortijn Bijl. “Het is echter wel een mooie kans om processen te herzien en efficiënter, maar vooral gebruiksvriendelijker in te richten. Het lijkt me overigens dat er sowieso niet een hele goede cultuur is als de baas behoefte heeft om zijn werknemers digitaal te bespieden. Dat gaat goede software waarschijnlijk ook niet veranderen.”

Ondanks alles lijkt de meerderheid van de respondenten weinig – analoge of digitale – geheimen te hebben voor zijn werkgever. Zo stelt 57 procent dat de werkgever te allen tijde de browsergeschiedenis van al zijn zakelijke apparaten – telefoon, computer en tablet – mag bekijken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie