Naar inhoud

Volledige privacy is geen eis meer in het digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over de vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is – een issue dat extra belast wordt door actuele ernstige zedendelicten en criminele activiteiten. Opvallend is dat 32 procent van de consumenten wereldwijd geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden tot persoonlijke gegevens. 17 procent van de Nederlanders is bereid privacy op te offeren voor data om iets gratis te krijgen.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab.

Digitale informatie

Het lijkt erop dat veel consumenten de gevolgen onderschatten van het delen van digitale informatie. Het kortetermijndenken voor persoonlijk gewin kan tot grote en langdurige schade leiden. Regisseur James Gunn en acteur Kevin Hart hebben ervaren dat geposte tweets illustreren hoe het delen van online gegevens tot beschadigde reputaties of zelfs carrières leiden. Werkgevers doen ook steeds vaker een beroep op social media om een idee te krijgen over potentiële kandidaten of huidige werknemers in een organisatie. Zo blijkt dat 37 procent van de werkgevers bepaalde sollicitanten uiteindelijk niet heeft aangenomen na een check op Facebook, Instagram of LinkedIn. 34 procent van de werkgevers heeft wel eens medewerkers terechtgewezen of ontslagen vanwege online content.

Persoonlijke gegevens

Ondanks dat consumenten nonchalant lijken te zijn, heeft 20 procent van de Nederlandse consumenten stressgevoelens overgehouden aan het online delen van persoonlijke gegevens. 17 procent van de respondenten heeft geld verloren en 24 procent ervaart last van spam en advertenties. Inmiddels beschermt 61 procent van de Nederlanders apparatuur, apps of privégegevens met een wachtwoord – uit angst voor cybercriminelen, maar volgens burgers ook om controle van de overheid buiten de deur te houden. 27 procent van de respondenten wijzigt regelmatig de privacy-instellingen van mobiele computers, diensten en apps. Bovendien plakt iets meer dan een kwart van de internetgebruikers de webcam af op apparatuur.

Misbruik data

“Iedereen heeft recht op dataprivacy”, stelt Martijn van Lom, general manager Nothern Europe bij Kaspersky Lab. “Maar helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden die onderstrepen dat data alom misbruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan de datalek van hotelketen Marriott waarbij een flink aantal van de 500 miljoen gedupeerden te maken kregen met identiteitsfraude, of de kassa’s van winkelketen Forever 21 die creditcardgegevens openbaar hebben gemaakt. Het zijn praktijkvoorbeelden die grote impact hebben op ons dagelijks leven. Goede digitale hygiëne is van cruciaal belang. Dankzij de inzet van effectieve digitale beveiligingsoplossingen en praktische maatregelen kunnen dergelijke risico’s tot een minimum beperkt worden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie