Naar inhoud

Voor de e-commerce-sector is dinsdag de belangrijkste dag

Online shopping is niet meer iets dat we per se in het weekend doen. Consumenten bezoeken webshops tegenwoordig gedurende de werkdagen en juist veel minder in het weekend. Zo klikken online bezoekers op werkdagen vaker op een online banner. Ze converteren vervolgens ook beter op werkdagen dan in het weekend. De dinsdagen en woensdagen laten de hoogste conversies zien wereldwijd.

Pieken in conversies

Dat blijkt uit een onderzoek van RTB House, een technologiebedrijf gericht op geavanceerde retargeting-scenario’s. De onderneming voerde een uitgebreide analyse uit op de campagnes die worden gedraaid voor klanten in 40 verschillende landen. De hoogte piek in conversies werden geregistreerd tussen 14:00 uur en 16:00 uur en 20:00 uur en 23:00 uur. Voor Nederlandse webshops zijn de cijfers net iets anders.

Met name op dinsdag

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal kliks en conversies van display advertising met name op dinsdagen hoog zijn. Op dinsdagen is er sprake van 37 procent meer kliks op banners en 43 procent meer conversies in vergelijking met een zaterdag. De slechtste dag voor e- commerce is zaterdag. Op die dag dalen de conversies naar sales tot slechts 11 procent van het gemiddelde conversiepercentage gezien over de hele week.

In Nederland ’s woensdags

In Nederland specifiek zijn de cijfers iets anders dan wereldwijde trends. In Nederland is de click-through-rate (CTR) op woensdagen het hoogst. Het aantal verkopen is in ons land is echter op donderdag het hoogst, namelijk 31 procent hoger dan op een zaterdag. Tussen 20:00 uur en 22:00 vinden 23 procent van alle conversies plaats en kan daarmee gezien worden als een absoluut piekmoment.

Tegenwoordig 24/7 online

Cyril Westerhof, country manager bij RTB House Benelux, legt uit waarom webshops tijdens werkdagen steeds beter presenteren en waarom het zo belangrijk is om kennis te hebben over dit online gedrag. “Tien jaar geleden waren pc’s en internet nog geen primair verkoopkanaal. Vandaag de dag zijn we zo ontzettend online, overal en altijd, ook via de smartphone en de tablet, dat het veel makkelijker is om een verkoop even snel tussendoor online te doen.”

Gepersonaliseerde boodschappen

Met steeds meer beschikbare data over online gedrag bij het kopen in webshops en trends in de wijze waarop men winkelt door technologische ontwikkelingen, is het steeds belangrijker dat marketeers meer weten over hun doelgroep. Hoe sneller marketeers kunnen reageren op kooptrends, hoe beter zij vervolgens gepersonaliseerde boodschappen tijdens de piekmomenten kunnen toepassen.

Kunstmatige intelligentie

“Dit is dus waar kunstmatige intelligentie een belangrijke rol in speelt”, aldus Westerhof. “Self learning-algoritmen die gebruikt worden in gepersonalizeerde retargeting, powered door deep learning-technologie, bootsen na hoe neuronen in onze hersenen werken. Met verzamelde data kan artificial intelligence alles 24 uur per dag en 7 dagen in de week analyseren en zich vervolgens op iedere kleine verandering aanpassen. Het maakt het mogelijk om advertentie-activiteiten aan te passen op individuen binnen dagen, uren en zelfs minuten, om zodoende de hoogte kooppotentie maximaal uit te nutten. Dit is effectiever dan ooit tevoren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie