Naar inhoud

Voor het eerst een 3D-scanner in gebruik in een museum

In het museum Liebieghaus Skulpturensammlung in het Duitse Frankfurt am Main is voor het eerst een kunstobject gedigitaliseerd in een volledig geautomatiseerd proces. Met behulp van een mobiel scanapparaat ontwikkeld door Fraunhofer IGB is een eeuwenoude sculptuur in enkele minuten digitaal vastgelegd.

Het meer dan 500 jaar oude beeld Apollo Belvedere van de beeldhouwer Pier Jacopo Alari Bonacolsi, beter bekend als Antico, is in het museum met nieuwe technieken driedimensionaal en digitaal vastgelegd. Tachtig opnamen vanuit diverse invalshoeken hebben een 3D-model van het kunstvoorwerp gegenereerd. Het digitale document kan nu gebruikt worden voor onderzoek, documentatie en educatie.

Driedimensionale digitalisering was tot voor kort vooral een zeer kostbare en tijdrovende activiteit. De volledig geautomatiseerde mobiele 3D-scanner die thans gebruikt is, biedt digitale mogelijkheden die effectief en snel zijn. De scanner registreert niet alleen geometrie en textuur van de objecten, maar legt ook optische materiaaleigenschappen vast als reflectie en absorptie. De technologie maakt een driedimensionale illustratie met de realiteit van een foto mogelijk. Museumcollecties kunnen op deze wijze wereldwijd en onbeperkt toegankelijk worden gemaakt voor onderzoek en onderwijs. Een afgewerkt 3D-model kan uiteraard gekoppeld worden aan andere gegevens, zoals de oorsprong en de kunstenaar.

De Liebieghaus Skulpturensammlung is partner in het onderzoek van Fraumhofer naar efficiënt driedimensionaal scannen. Het museum ondersteunt de ontwikkeling met kennis op het gebied van onderzoek naar polychromie. “De mobiliteit van de scanner stelt musea in staat in korte tijd gehele collecties te digitaliseren”, stelt Vinzenz Brinkmann, hoofd van de afdeling oudheid van de Liebieghaus Skulpturensammlung. “Dit biedt wetenschappers over de hele wereld nieuwe onderzoeksmogelijkheden. Maar bovenal, in het geval van beschadiging kan een object tot in het kleinste detail gereconstrueerd worden. Of zelfs vrijwel geheel gereproduceerd.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie