Naar inhoud

Voor Nederlanders is het bezitten van een auto geen must

Vooraanstaande marketeers verkondigen al enige tijd dat de digitalisering van de samenleving leidt tot een overgang van behoefte aan bezit naar behoefte aan gebruik. De kast vol elpees heeft plaatsgemaakt voor een speellijst op Spotify, de woning wordt verhuurd via Airbnb en de klopboormachine lenen we via Peerby. Het digitale tijdperk is ook het tijdperk van de deeleconomie die gevoed wordt door peer-to-peerplatformen. Ook aan de auto als statussymbool op de oprit hechten we in Nederland steeds minder waarde.

Nederlanders blijken het bezit van een auto overigens minder noodzakelijk te vinden ten opzichte inwoners van andere Europese landen. Bij de Fransen gaat dit ook op, maar dan specifiek voor woon-werkverkeer. In Italië is de auto hoe dan ook voor het merendeel (78%) van de bevolking een kostbaar bezit. Dit leert een internationaal onderzoek onder ruim 5.000 Europeanen naar mobiliteitsgebruik van leasemaatschappij ALD Automotive.

Waardering autobezit

Zo wijst het onderzoek uit dat Nederlanders minder gehecht zijn aan autobezit dan dat het aantal auto’s op de weg doet vermoeden. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse respondenten zegt best zonder autobezit te kunnen voor verplaatsingen in de vrije tijd. Voor woon-werkverkeer is dat zelfs 68 procent. Het zijn met name Nederlanders jonger dan 35 jaar die in hun vrije tijd voor alternatieve vervoersoplossingen kiezen.

Alternatief autobezit

Populaire alternatieven voor eigen autobezit in Nederland en Europa zijn carpoolen, leasen, taxi’s of het gebruik van on-demand-mobiliteitsservices zoals Uber. In Nederland maakt 29 procent van de ondervraagden weleens gebruik van carpooling en dan zijn het met name de Nederlandse vrouwen en jongeren tot 35 jaar.

Het delen van auto’s

Een vorm van mobiliteit die in Nederland nog aan populariteit kan winnen, is het autodelen tussen consumenten zoals SnappCar en carsharing-initiatieven als Car2Go. Met name dit laatste platform is in Spanje en Italië in trek. Italië is een voortrekker op dit gebied want ook het delen van auto’s tussen consumenten gebeurt hier vaker ten opzichte van de andere landen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie